Byta till färskfoder?

Sandra78

Trådstartare
Vi har blivit med extra frys och därmed började vi fundera över möjligheten att byta till färskfoder till vår hund.
Det är en rottweilertik, 4 år. Behöver inte gödas utan bör hålla igen något. Har tidigare behandlats för magkatarr, är idag något känslig men äter hon 3 gånger om dagen på fasta tider så mår hon bra. Idag äter hon Eukanuba rottweiler och mår bra på det, men det kan ju säkert bli bättre.
Vad skulle ni ge för foder till henne? Hur byter man, blandar varje mål eller byter ut ett mål i taget?

Sv: Byta till färskfoder?

Edwind är en känslig prick. Under en månad så fick han både det torrfoder han kom med och klass normal färskfoder. Torrfodret hade han fri tillgång av för han åt nästan ingenting. Lade på sig lite men det har rättat till sig nu.

Nu äter han klass och ett litet mål torrfoder (Standardt Original Mild) (för att kunna ta med när vi åker iväg över dagen, han kräks om han får mat för sällan).

Nästan allt hans hudkli är borta och han är mycket finare i både päls och tassar än vad han var när han kom!

Jag använder Bravo färskfoder till mina.
När jag byter foder så blandar jag lite i varje mål under en längre tid tills allt är utbytt.

Min äldste hund var känslig i magen när han åt torrfoder, Standardt var väl egentligen det han funkade bäst på även om han var dålig i magen till och från, men det har försvunnit sedan vi började med färskt. Jag bytte rakt av från Standardt till Nordic, gick kalas! Nu äter bägge Bravo bas och är jättefina på det :)

Har alltid bytt rakt av när jag bytt foder. Mina hundar har visat direkt vad magarna tyckt om det nya fodret både vad det gäller torr- och färskfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
429
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
3 316
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka