byta stall

S

spanglish

Jag ska byta stall på onsdag och undrar hur jag ska hantera min häst under den tiden.
Ska jag rida som förr eller låta honom stå inne i sin box under några dagar?
Kommer hans humör ändras på något sätt eller kommer han mer eller mindre inte bry sig. Han kan bli stressad när han kommer till nya miljöer, så hur lång tid kommer det ta för honom att känna sig hemmastad?

Sv: byta stall

Oj, det är ju omöjligt att svara på. :) Alla hästar reagerar ju olika.

Men hur var din häst när du en gång köpte den? Var den orolig då och hur lång tid tog det innan den förändrade sig? Om du tänker tillbaka så kan det kanske ge en liten aning om hur din häst fixar miljöombyten?

Visserligen är det inte riktigt likadant nu eftersom hästen inte byter ägare denna gång men dig är pållen ju inte med hela tiden. Hästen kommer att vara utan dig större delen av dygnet (om du nu inte bosätter dig i stallet förstås :D)

Jag har haft min treåring på bete sedan den 26 maj och då på ett ställe fem mil från stallet han växt upp i.

Imorgon ska jag hämta hem honom från betet och åka till ett helt nytt stall så jag funderar på samma saker som dig.

Det är ju svårt att veta innan hur dom kommer att reagera men jag känner min häst väl så jag tror att han kommer lugna ner sig dom närmsta dagarna.

Det värsta för min häst är nog att han skiljs från gamla valacken som han växt upp med. Men jag tror det kommer gå bra.

Jag hade inte haft hästen inne på box utan tagit ut i hage som vanligt, ska göra det med min nämligen. Jag ska bara gå ut och gå med honom lite i början tills jag märker att han lugnat ner sig och gjort sig hemmastadd :).

Lycka till.

Jag tycker att du ska ta ut din häst och gå lite granna så h*n får lära känna miljön lite och så. Men det är helt upp till dig! :)

Fortsätt att hantera honom precis som vanligt! Rid som vanligt ändra ingenting. Du ändrar ju stallet, låt då allt annat vara precis som vanligt, då tror jag det går allra bäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Smurfoff
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka