Byta sovplats- valp

LiZH

Trådstartare
Hej!

En valpfråga: vi har sovrummen på tredje våningen. Entredörrar t huset finns på entreplan och i källaren. Källaren är inredd som boendeyta, där har vi en inredd stor hall, ett tvrum och badrum ( och tvättstuga) , så inte förrådskällare. när valpen kommer vore det så smidigt att ha sovplatsen i källaren för jag kan enkelt ta ut hunden på natten. Men meningen är ju att hunden ska ha sin sovplats på sovrumsplanet. Kan vi göra i ordning sovplatsen i källaren och sedan flytta upp den när hunden är rumsren? Jag tänker sova i bäddsoffan i källaren eller på en madrass på golvet bredvid hundens sovplats.

Hur tänker du att du ska kunna rumsrenhetsträna en hund som är två våningar ner? De flesta valpar sover hela natten och behöver då inte kissa för än på morgonen. Om de däremot är bortstängda och ensamma så ökar risken för separationsångest och oroliga nätter.

Om jag var du så skulle jag ha valpen i sovrummet från start.

Jag ska såklart sova med valpen i källaren. som jag skrev, på en madrass bredvid valpens sovplats.

Hej!

En valpfråga: vi har sovrummen på tredje våningen. Entredörrar t huset finns på entreplan och i källaren. Källaren är inredd som boendeyta, där har vi en inredd stor hall, ett tvrum och badrum ( och tvättstuga) , så inte förrådskällare. när valpen kommer vore det så smidigt att ha sovplatsen i källaren för jag kan enkelt ta ut hunden på natten. Men meningen är ju att hunden ska ha sin sovplats på sovrumsplanet. Kan vi göra i ordning sovplatsen i källaren och sedan flytta upp den när hunden är rumsren? Jag tänker sova i bäddsoffan i källaren eller på en madrass på golvet bredvid hundens sovplats.

Det var inga som helst problem för min hund i alla fall. Jag sov med honom i köket (enda rummet med plastmatta) när han var liten och sen han blivit rumsren får han sova var han vill. Han har några olika favoritplatser som han varierar mellan.

Jag hade faktiskt låtit hunden sova i sovrummet direkt. Valpen sover lugnast när den får vara nära sina människor, och sover valpen i sängen är det extremt sällan det händer en olycka utan att man hinner ut med den. Vill man inte ha den i sängen hade jag byggt en liten hage vid sängen till den.

Jag har själv en liten 11 veckors plutt, som inte sover i sängen utan i bädd vid fotänden, med stängd sovrumsdörr. Han har hållt sig varje natt sedan han flyttade hit. Han gnäller eller börjar vanka av och an när det är dags att vakna och gå ut, vilket brukar bli vid 7-tiden.

Tack för era svar! jag ska fundera och så får vi väl se hur vi gör. Vi ska hämta honom nästa helg och då är han 15 veckor, så han är ju inte så miniliten( jo, i storlek men inte för att vara en nyhämtad valp;))

Är han 15 veckor tror jag absolut inte det är något problem att sova i sovrummet. Har han haft en bra uppfödare så är han antagligen lite rumsrenhetstränad redan, och han bör kunna hålla sig hela nätter.

Att flytta sovplats bör inte vara några problem alls.
Dock känns det faktiskt lite overkill att sova i källaren. Mina hundar har sovit hela nätter bortsett från typ allra första natten.

Jag hade nog också sovit i sovrummet med valpen från början. Inte för att jag tror att det skulle vara några problem att byta sovplats men det känns inte nödvändigt att sova i källaren :) När min hund var valp bodde vi på 5:e våningen och vi hann alltid ut dom få ggr hon behövde ut på natten :)

När jag tog hem min valp var hon 9 veckor. Hon sov direkt med mig i sängen. Jag rastade henne på kvällen så sent som möjligt innan läggdags, sedan somnade vi tillsammans och hon sov vid mitt huvud. Jag hade förberett det väl, sov i mjukisbyxor och t-shirt, hade tofflor ståendes vid dörren och bajspåse fastknutet på kopplet, klart att springa ut direkt när jag vaknade. Morgonen efter vaknade jag ca kl 9. Valpis sträckte på sig, slickade mig på halsen, somnade om och sov till ungefär kl 10. Sedan gick vi lugnt ut till närmsta gräsmatta där hon kissade innan vi gick in igen ;)
Kort sagt: Jag skulle inte sova på något speciellt ställe bara för att jag hade valp. Möjligtvis ligga på madrass på golvet om min säng var av någon dyr sort som jag absolut inte ville riskera valpkiss i.

Jag byggde en hage av kompostgaller bredvid sängen som min valp sov i tills han var rumsren. Fungerade jättebra och han sov där och höll sig hela natten :)

När han blev rumsren plockade jag bara bort gallrena och han fortsatte sova i bädd bredvid sängen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Stora shoppingtråden III
  • Distansritt
Tillbaka