Byta sort inom samma märke...

niikon92

Trådstartare
Hej.
Just nu får min höst Krafft Grund och Lucern, men ska byta ut det mot enbart Krafft Groov 90. Behöver jag göra en mildare övergång mellan pelletssorterna, eller kan jag byta rakt av?

Fördelen med att byta rakt av är ju att jag slipper ha en säck med foder ståendes utan tunna... Får bara plats med 1 säck per tunna...

MVH Niikon92
 
Jag skulle nog göra en mild övergång... Annas är det nog lätt att en häst ändrar inte bara fodervanor, utan även andra vanor. Lite som med en hamster! Konstig jämförelse, men man bör blanda lite, första dagen lite nytt foder blandat med det gamla, andra dagen mer nytt foder o.s.v!;)
 
Hej.
Just nu får min höst Krafft Grund och Lucern, men ska byta ut det mot enbart Krafft Groov 90. Behöver jag göra en mildare övergång mellan pelletssorterna, eller kan jag byta rakt av?

Fördelen med att byta rakt av är ju att jag slipper ha en säck med foder ståendes utan tunna... Får bara plats med 1 säck per tunna...

MVH Niikon92

Beror på hur mycket de får tycker jag. Under 1/2 kg tex hade jag nog inte brytt mig om det men om den får mer per mål hade jag nog gett hälften hälften några dagar. :)
 
Det är ju helt olika foder även om det är samma foderproducent. Självklart måste du vänja in det nya fodret! Däremot behöver du inte blanda utan du kan ta slut på den gamla säcken och sedan sakta och försiktigt vänja in det nya fodret.
 
Det är ju helt olika foder även om det är samma foderproducent. Självklart måste du vänja in det nya fodret! Däremot behöver du inte blanda utan du kan ta slut på den gamla säcken och sedan sakta och försiktigt vänja in det nya fodret.

Han ligger på runt 1kg per dag, så tar nog och ger slut på första säcken och går ner i mängd nu till den nya sorten :)

Tack för svar! :)
 
Det är ju helt olika foder även om det är samma foderproducent. Självklart måste du vänja in det nya fodret! Däremot behöver du inte blanda utan du kan ta slut på den gamla säcken och sedan sakta och försiktigt vänja in det nya fodret.

Krafft grov innehåller mest havre/ havrekli (huvudingrediensen i kraft grund) och lucern, så det blir mkt liten skillnad för hästen att byta. Kanske Max 1 hekto av något nytt födoämne. Sen känns det ju smidigare att bara Blanda några dagar så slipper hästen bli utan kraftfoder i flera dagar om den verkligen behöver fodret.
 
Krafft grov innehåller mest havre/ havrekli (huvudingrediensen i kraft grund) och lucern, så det blir mkt liten skillnad för hästen att byta. Kanske Max 1 hekto av något nytt födoämne. Sen känns det ju smidigare att bara Blanda några dagar så slipper hästen bli utan kraftfoder i flera dagar om den verkligen behöver fodret.

Han klarar sig på mindre mängd någon dag, då han ändå ska ridas lite lugnt nu ett par dagar, så är han invand när jobbet börjar igen :) :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 283
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 203
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp