byta sadel

L

lundborg

När jag köpte min häst för 3år sen, så följde hans westernsadel med. den var utprovad till honom av duktig sadelmakare.

Men nu tycker jag inte att sadeln sitter bra längre. Hästen är mer musklad och har mer hull på överlinjen än när jag köpte honom.

När jag pratat med folk om detta, så säger de att den bör passa iallafall, för det är inte fettet som sadeln ska utprovas på.

Någon här som har samma erfarenhet?

självklart så ska sadeln kollas igen, men jag ville bolla lite först.

Sv: byta sadel

Min erfarenhet är att man måste byta sadel allteftersom hästen musklar sig. Det blir ju för trångt annars, hur ska hästen kunna muskla sig om sadeln trycker?

ja, det är så jag också resonerade.
Men man blir ju fundersam när duktiga hästmänniskor påstår annat

Hahaha... mkt ska man få höra innan öronen trillar av!!!

Lyssna till ditt eget förnufft! ;)

Jag köpte min sadel för 1 år sen... då vid åt hästen ... den har nu blivit på gränsen till för trång... :crazy:

ja, det är så jag också resonerade.
Men man blir ju fundersam när duktiga hästmänniskor påstår annat

De är nog inte så duktiga som de tror:angel: Har faktiskt aldrig hört något så dumt om sadlar.

Eller, jo, nästan lika dumt av en sadelsäljare med egen firma som jag absolut inte köpte sadel av:grin: Den säljaren försökte sälja på mig en sadel som var på tok för trång, hästen fick ont i ryggen direkt efter en provridning. Och då försökte den säljen påstå att hästen hade haft ont länge. Knappast. Han fick ont av deras för trånga sadel.

vad tycker ni om sadeln Big Horn? Är det en sadel som är okej?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 248
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka