byta namn på islandshäst?

Sv: byta namn på islandshäst?

Såvitt jag vet, nej inte i passet du kan ju däremot döpa hästen out of record sas. Du kallar den vid annat namn även om det inte överensstämmer med passet.

Man missade en liten krumelur i namnet på en avkomma jag reggade, för det krävdes ett världskrig för att få ändrat och att få dem att inse att felet begicks när passet tillverkades.

Jag kallar min ena, Embla, för Spöket. Kan inte alls med namnet och visste redan innan jag köpte henne att Embla skulle hon inte kallas. Sen att det blev Spöket var inte alls planen :p

får man det?? byta namn på en häst som redan är registrerad som tex höfdi?

Ren chansning men kanske att du kan få det pga traditionen att ha namn efter hästen egenskaper annars skulle jag nog tro på boj.

Men

Var det inte en islänning som hette något i stil med otur men namnet byttes till något i stil med "tur" pga av någon typ av olycka där hästen hade avgörande betydelse för att allt gick bra i slutet? Äh jag ska inte säga säker kanske har drömt :p

Och Nattfari från Wahlberg, han heter väl eller hette Ari men fick byta namn? Står det inte Ari inom parentes om man söker på honom på WF? Äh jag vet inte Bytt namn har han gjort en gång iaf men om det är på pappret eller bara i folkmun ska jag nog vara tyst om :p

Ring avelkansliet och fråga så får du nog ett riktigt svar är mitt tips

Jag fick inte ens döpa min till det jag ville, trots att det fanns en häst i Worldfengur redan som hette samma:meh:

Min hästs mamma har bytt namn, vet att nya ägaren inte gillade hennes egentliga namn och bytte därmed, hennes gamla namn står inom parentes i WF. Den hästen bor dock på Island så de kanske har andra reglar där, å andra sidan går ju allt till WF så det borde väl inte vara så stor skillnad på om hästen är svensk eller isländsk?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama