Byta Krafft groov mot ??

M

Marbe507

Jag skall byta från krafft groov till annat foder. Vad bör jag byta mot? :confused: Min häst skall ha ungefär samma arbetsbelastning, dvs relativt hård träning (1h dressyr/hopp för tränare) 2-3 dar i veckan, lätt träning (joggning eller uteritt med mest skritt och trav) 2 dar och vila 1-2 dar. Hon är 15 år och väger ca 650 kg, är hyfsad lätt att hålla i hull. Jag vill gärna att hon behåller energin och orken som jag tycker att hon har bra nu! :crazy: Tips? :)

Sv: Byta Krafft groov mot ??

Varför ska du byta? Vad vill du uppnå?
Byter du även grovfoder?

Varför ska du byta? Vad vill du uppnå?
Byter du även grovfoder?

Jag "måste" byta då stallägaren slutar med det. Det har ingått i hyran, som är ganska saftig, hittills men skall nu tas bort.

Hon har inte stått på groov innan utan började i slutet av januari när jag köpte henne. Alltså har hon stått på 2kg groov (+havre,betfor och hösilage) i ca 2 månader. Jag skall inte byta nåt annat, utan undrar bara vad som är lämpligast att ersätta grooven med? Känns dumt att betala både en dyr stallhyra PLUS en massa extrafoder utöver det som ingår. Mineraler, betfor, havre (hel+kross), hö/hösilage ingår och nu får hon extra b-vitamin :)

Ok, du vill alltså ha ett foder som är likvärdigt med Groov (VILKEN Groov, förresten, 90 eller 125?) näringsmässigt?

Är det Groov 125 du fodrar med så ligger Hippo Alfa ganska nära, vill jag minnas.

Lusern hamnar någonstans mitt emellan 90 och 125, dock med något lägre energivärde så om du ger lite mer av det så jämnar det nog ut sig med proteinet också.:)

Ok, du vill alltså ha ett foder som är likvärdigt med Groov (VILKEN Groov, förresten, 90 eller 125?) näringsmässigt?
Jepp, precis! :) Det är Groov 90

Lusern hamnar någonstans mitt emellan 90 och 125, dock med något lägre energivärde så om du ger lite mer av det så jämnar det nog ut sig med proteinet också.:)
Så Lusern är ok att ersätta med? Dock ingår inte det heller i hyran *suck* :crazy: Finns det nån möjlighet att ersätta så mycket som möjligt med betfor, havre, korn och mineraler? Kan också öka hö/hösilage-givan... Hösilaget har bra proteinvärden.

Om hösilaget har bra värden behöver du kanske inte ersätta Grooven med så mycket annat kraftfoder utan kanske kan ge henne så mycket hösilage istället? Vet inte hur det är med tillgång av hösilage i ditt stall och hur mycket som ingår i hyran. Vi proppar gärna i våra hästar väldigt mycket kraftfoder. Stråfodret är det som är viktigast och har man bra värden så kanske man bara behöver tillsätta lite vitaminer och mineraler. Energi kan du också erhålla genom att tillsätta olja.

Lite mer av hö, havre o betfor kanske?

1 kg groov 90 SRP och 9 MJ, havre ca 90 SRP och 11 MJ, Betfor ca 70 SRP och 12 MJ. Ditt grovfoders värden får du fylla i själv!

HH

Jag tänkte precis som HH, att Groov 90 innehåller ungefär samma som havre.

Men om det är bra värden i silaget, med hög kvot, så skulle jag bara öka den och mineralgivan litegrann. För det som Grooven gett är ju kanske bara snäppet mer energi per kilo än silaget ni har (beror lite på vad det innehåller) och förmodligen bara lite mer protein om nu erat silage är proteinrikt? Och Grooevn kanske ger lite mer i mineralväg...
Vet inte om du har koll på sånt här med värden o sånt men erat silage kan mycket väl innehålla nästan exakt detsamma som GRooven :idea: . Det vill säga ca 9MJ/kg TS och 90g smbrp/kg TS. Inga ovanliga värden för ett silage! Om det nu finns analys på det så tycker jag att du ska ta reda på värdena.

Jag tänkte precis som HH, att Groov 90 innehåller ungefär samma som havre.

Men om det är bra värden i silaget, med hög kvot, så skulle jag bara öka den och mineralgivan litegrann. För det som Grooven gett är ju kanske bara snäppet mer energi per kilo än silaget ni har (beror lite på vad det innehåller) och förmodligen bara lite mer protein om nu erat silage är proteinrikt? Och Grooevn kanske ger lite mer i mineralväg...
Jag ska definitivt öka mineralerna. Får räkna lite på hur mkt... Antar att jag får räkna på havren också så att hon behåller rätt energimängd.

Vet inte om du har koll på sånt här med värden o sånt men erat silage kan mycket väl innehålla nästan exakt detsamma som GRooven :idea: . Om det nu finns analys på det så tycker jag att du ska ta reda på värdena.
Saken är att det varierar...Törs inte svära på värdena, men jag vet att det är proteinrikt hösilage. De tar inte analys på det till den graden jag skulle vilja. :smirk:

Om du är osäker på silaget så skulle jag bara helt enkelt ersätta Grooven med havre (+extra mineraler). 1.5kg havre motsvarar ca 2kg Groov i energimängd. 2kg havre ger ca 2-3MJ (energi) mer än 2kg Groov men ungefär samma i protein.
Det som kan bli skillnaden är att pållan blir lite piggare/hetare när den får havre istället för Groov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka