Byta hovslagare?

mizzmaria

Trådstartare
Är lite förvirrad och behöver er hjälp :D

Hur vet jag att en hovslagare är bra? Jag och min syrra har använt samma hovis (hon har använt honom mycket längre än mig) och han är utbildad, har gesällbrev, trevlig, kommer i tid och är lugn med hästarna.
Min syster tyckte att han tog för lite på hovarna så dom såg inte nyskodda ut så nu har hon bytat till en annan som hon tycker är mycket bättre (han har ingen svensk utbildning, ev en tysk utbildning??) och tycker att jag med ska byta.
Men ska man inte kunna lita på att en utbildad hovis "kan" sitt jobb??
Kan tillägga att jag inte använt honom (den "gamle") mer än en gång så jag kan kanske inte säga så mycket om det eg men min hästs hovar såg normala ut efteråt.

Hon tycker att sen hon bytte till den nya hovisen så är hennes häst helt annorlunda vid ridning, till det bättre då. Hästen fick ringskor bak, kan det göra stor skillnad?
Han har raspat ner ganska mycket utanpå hoven för att få bort det som flyter ut (platta fullblodshovar) och utanpå bakhovarna för dom hade blivit "bulliga" framtill pga den andra hovslagaren enligt min syster.
Är det nån fara att raspa ner mycket på utsidan? Min häst har redan tunna hovväggar, kan det bli sämre om man gör så?
Kan en hovslagare "göra" så hovarna blir bulliga? (utåt framåt alltså, inte undertill). Ska se om jag hittar bild..

Är så himla tveksam till om jag ska byta då jag verkligen gillar min nuvarande hovis, men samtidigt vill jag ju att det ska bli bra! Den "nya" är också jättetrevlig så det är inte det, han är dessutom billigare men jag är rädd att jag ska ångra mig. Har haft outbildade hovslagare innan och ja...har både bra och dåliga erfarenheter från det.
Nån som kan råda mig :p

Sv: Byta hovslagare?

vad ska raspning på utsidan av hoven vara till för? lasyren utanpå hoven som skyddar den, ska ju inte raspas bort? :confused:

Jag kan inte råda dig i frågan det är omöjligt då ingen sett hur hovslagarna skor, men framför allt ingen vet hur och varför de gör som de gör. För att kunna bedöma krävs ju en DIALOG mellan er och hovslagarna, inte bara ngn egen tolkning av hur det ser ut i slutänden.
så innan jag avfärdade en utbildad hovslagare som verkar sköta sitt jobb bra skulle jag ha en dialog med denne och se till att jag själv vet hur och varför hovslagaren skor och verkar min häst som h*n gör. Innan dess kan man inte göra en bedömning bara utifrån de kriteria du beskriver.

finns ju hovslagare som skor hoven lite mera rund och de som gärna vill lämna lite mer av tån kvar.. sen finns det väl inget rätt och fel med de.
Men om din Systers häst har blivit bättre så är det ju bra för henne de betyder ju inte definitivt att de blir samma efekt för din häst..

Är du nöjd med den hovslagare du har ser jag ingen som helst anledning att byta.

Om du är nöjd med din hovslagares jobb och kan ha en bra dialog med denne om det kommer upp något så hade jag inte bytt.
Vad andra tycker är många gånger oväsentligt, det är väldigt olika vad man tycker är bra eller dåligt. Jag skulle t ex aldrig ha en hovslagare som inte går att diskutera med och ställa frågor om jag undrar över något, utan som bara tycker att jag ska hålla tyst o betala för det är h*n som är proffset - medan jag vet andra som tycker att en dylik hovslagare är väldigt smidigt att ha..

Det som gjorde mig så fundersam var ju att hon tyckte att hennes häst blev SÅÅ mycket bättre efter att den nya hovisen skott?
Hon påstår att hästen fått ett helt annat steg och att den går mer avslappnat i galoppen :confused: (innan så gick den i nån slags kamelgalopp och knep med svansen)
Kan det bli så stor skillnad??? Framförallt då efter att ha bytt från en utbildad hovis undrar jag?
Jaja, jag kommer inte byta så länge jag känner mig tveksam. Blev bara så fundersam

Det som gjorde mig så fundersam var ju att hon tyckte att hennes häst blev SÅÅ mycket bättre efter att den nya hovisen skott?
Hon påstår att hästen fått ett helt annat steg och att den går mer avslappnat i galoppen :confused: (innan så gick den i nån slags kamelgalopp och knep med svansen)
Kan det bli så stor skillnad??? Framförallt då efter att ha bytt från en utbildad hovis undrar jag?
Jaja, jag kommer inte byta så länge jag känner mig tveksam. Blev bara så fundersam

ja, alltså hovslagaren kan påverka steget. Ffa om hästen var felskodd innan. Min väns b-ponny ex. hade någon idiot klämt in i en skostorlek för liten och grävt bort halva sulan när hon fick hem henne, klart att steget förbättrades när hon fick rätt skor.

Men som den andra säger här - är du nöjd och inte har några problem (hälta, tappskor osv) så har du nog en bra hovslagare :)

Ja jag tycker han är bra hittintills iaf :)

Funderar ändå på hur det kan bli så stor skillnad, jag menar han är ju utbildad så så stora fel kan han ju inte gjort?
Kan han ha blivit hemmablind så att han tyckte hovarna såg bra ut fast dom inte var det? Den nya satte ju på ringskor bak, det gör man väl inte utan anledning?

Här är lite bilder på min hästs hovar efter skoningen sist. Den ljusa hoven är höger fram, den mörka vänster bak och en bild på båda bak. Ser det på nåt sätt konstigt ut? (inte världens bästa bilder kanske)

http://www.pixbox.se/alb1227998

Det går inte att komma åt ditt album så du har nog satt någon typ av sekretess på det.
Angående hovslagare så tycker jag att olika hovslagre skor lite olika och alla passar inte perfekt till alla hästar. Den hovslagare jag använder fungerar bra till min häst. En stallkompis provade den hovslagaren och hennes häst fungerade inte alls lika bra på den typ av skoning han genomför.
Jag vet hur svårt det är och hur osäker man kan känna sig när det gäller skoning. Folk har så olika åsikter om hur en hästhov ska se ut. Jag har många gånger funderat på om min hovslagare är den bästa men (görenklat) så länge hästen fungerar bra och rör sig bra, jag tycker skoningen stämmer överens med hur jag lärt mig att hovar ska se ut samt att veterinär vid förfrågan anser att det ser bra ut så tar jag för givet att han vet vad han gör.

Du får inte hänga upp dig på att din hovslagare är utbildad. Det finns massor med kassa hovslagare som har utbildning. Använd en som har utbildning och är duktig.

Långa hovar och speciellt långa tår tycker jag inte att någon häst ska ha. Platta fullblodshovar låter enligt mig som har jobbat med fullblod i många år som om någonting är fel. Alla hästar ska ha välformade hovar som är friska.

Vad skadar det att testa den tyska hovslagaren? Om du inte gillade det så är det ju bara att byta tillbaka till den gamla.

Har ändrat nu :D

Känner väl också precis som du skriver att så länge det fungerar så behåller jag honom.
Har ju bara haft ute honom en gång så det känns lite tidigt att avgöra om det fungerar eller ej, får ge honom ett par gånger till iaf. Jag tyckte inte hovarna såg konstiga ut men det tyckte ju inte min syster att hennes hästs gjorde heller från början utan hon menade väl på att han började slarva mer och mer.

Nja men det skulle kännas så himla pinsamt att göra så :o Skulle känna mig som en förrädare :angel:

Problemet var väl inte direkt att tårna blev långa utan att dom flöt ut på bredden och då verkade han inte ner dom ordentligt så fast hästen var nyskodd så såg det ut som att det gått tre veckor typ.

Lovar att jag inte bara hänger upp mig på utbildning, har provat outbildade hovisar innan, med varierande resultat. Blir bara så fundersam att hästen skulle ha blivit så annorlunda att rida :confused:

Ringskor på en häst som trampar igenom mycket ger en bra effekt tycker jag. Man kan absolut känna skillnad på en häst som är skodd så, om den behöver det extra stödet. Om du är nöjd med din hovis och h*n har en riktig utbildning så är det väl bra. En bra hovis kan man också, som Mackan skriver, föra en dialog med. Alla hästar är olika, man får rätta sig efter hästens rörelseschema helt enkelt. När man tittar på bilden på den vita hoven så ser det ut som om det har gått rätt lång tid sedan sista skoningen. Max 6 veckor mellan skoningar på sommaren och kanske någon vecka till på vintern om inte hovisen kan komma. (Hovar växer långsammare på vintern). Kom ihåg att du är en kund, du har rätt att fråga saker, det är också det enda sättet att lära sig saker på. :) Frågar man på ett trevligt sätt brukar hovisar dessutom bli glada för att man intresserar sig för deras hantverk. Speciellt om man bjuder på kaffe och bulle också! Och ser till så att de slipper frysa på vintern... Och att hästen står i stallet med torra och rena hovar :) Då har man gjort sig ett populärläge och kan i stort sett fråga om vad man vill utan att betraktas som ett ufo.

När man tittar på bilden på den vita hoven så ser det ut som om det har gått rätt lång tid sedan sista skoningen.

Ja men det är ju just där problemet ligger :idea: Detta är fotat dagen efter han skoddes:crazy: Alltså av den hovisen som min syster nu inte har kvar längre just pga detta.
Vad tycker ni andra? Kan tillägga att den ljusa hoven är hans "problemhov", den är plattast och sämst i kvalitet.

Och han skos var femte-sjätte vecka på sommaren och var sjunde på vintern btw :)

Senast ändrad:

Det är mycket svårt att se något iom att hästen står i gräs. Jag tycker dock som andra att den vita hoven inte är riktigt bra frågan är dock om det beror på din nuvarande hovis eller din förra iom att du skriver att du bara använt denna 1 gång tidigare. Jag skulle nog tycka det var för tidigt att uttala sig om denna hovis om hästen inte är uselt skodd alternativt att hästen börjar röra sig sämre än normalt. Den vita hoven ser mer eller mindre ut att vara delad i två delar och den nedre halvan är inte vacker men är det din nuvarande hovis som orsakat detta?
Ta ett snack med honom nästa gång och fråga vad han har för plan med den hoven iom att den ser ut som den gör.

Nä det är givetvis inte hans fel att hoven ser ut så.
Hästen har varit utlånad på foder, först från juni-augusti hos en tjej där han gick ner mycket i vikt, sen hem om och upp lite i vikt sen iväg till nästa fodervärd i november, där han åter igen rasa i vikt. Allt sånt kan ju synas på hoven, alltså foderbyten och sånt så det beror troligen på det.

Nja men det skulle kännas så himla pinsamt att göra så :o Skulle känna mig som en förrädare :angel:
Känner du dig som en förrädare ifall du går in på Ica istället för Konsum också?

Prata med den tyska hovslagaren och se vad det är denne vill förändra med din hästs hovar. Låter det rimligt så låt personen sko hästen. Låt det gå 2-3 skoningar och se vad som händer. Blir det inte bättre så kan du ju använda din gamla hovslagare igen.

Blir det bättre är ju det jättebra. Blir det ingen skillnad alls kan du spara lite pengar på att använda tysken. ;)

http://www.facebook.com/svenskahovskolan

tycker du ska in och kolla lite på bilderna och infon som finns på denna sida, tycker den är bra!
Sen kan du ju rådfråga din systers hovslagare vad han tycker om din hästs hovar, utbildning är bra men inte alltid bäst.
min gamla hovslagare gjorde inte lika bra jobb som min nya och båda hade utb..

Och vad skulle den sidan ge TS? Bilder på skodda hovar som ser för djävliga ut säger inget om hur en väl skodd hov ser ut och övriga bilder säger vad?
TS har använt hovslagaren 1 (EN) gång och ingen kan fixa rejält felaktiga fötter på en verkning.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 722
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka