Byta hösilage eller fortsätta med kraftfoder?

Kirre

Trådstartare
Har ett dräktigt sto och funderar på hur jag ska göra. Idag får hon fri tillgång på hösilage ~15kg men som troligtvis har usla värden, inväntar analys för det nya partiet som jag hade hoppats skulle vara bättre än höstens men då inget händer på henne vilket det borde göra om det var bra så misstänker jag tyvärr dåliga värden. Foderstat uträknad idag med antagna värden på 20 g smrp/kg foder dvs värdena på höstens hösilage. Hösilaget ingår i hyran, taget hemma av stallägaren, kunde alltså inte påverka. Till detta får hon 1kg krafft grön pluss och 2kg kornkross. På detta håller hon sig ok hittills men jag är orolig för längre fram i dräktigheten.

Så till frågeställningen. Jag funderar på att köpa in eget hösilage med rejält höga värden och blanda ut med det jag har hemma. Räknade dock lite på det ekonomiskt sett och kom fram till att det inte skulle göra någon skillnad för mig jämfört med att fortsätta köpa Krafft grön vilket jag räknar med att få öka upp till 2kg framöver.

Hur skulle ni göra? Köpa in hösilage med höga värden (har napp på parti med värden 6mj och 70-80 smrp) och i princip kunna skippa större delen av kraftfodret eller fortsätta som jag har det nu. Jag skulle ju inte överskrida max kraftfodergiva om jag ökade den med 1 kg som är tanken och hon får ju tillräckligt med grovfoder som det är idag så jag vet inte hur jag ska göra. Negativt med att köpa nytt hösilage är ju foderbytet som blir i så fall, även om hon sällan reagerar vill jag minimera alla risker just nu.

Så, shoot, hur skulle ni göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hösilage eller fortsätta med kraftfoder?

Mycket riktigt, usla värden för min häst. 6MJ och 28g smbrp, mineralerna är dock bra även för henne som dräktig. Detta innebär alltså att mer än hälften av proteinet hon behöver måste jag ge via kraftfodret och frågan är hur bra det är? Åsikt?
Nu är det ju krafft Protein samt Krafft grön pluss som är alternativen och åtminstone Protein är väl en hel del luzern källa för proteinet och då blir det ju "grovfoder".

Har räknat på det och kostnaden kommer att bli högre om jag köper nytt grovfoder då jag även måste komplettera med något, antingen rena mineraler (Selen, fosfor) alternativt ge något kilo Krafft grön. Det handlar hur som för mig om stora summor fram till fölning, jag vill bara känna att jag investerar dem i rätt produkt.

Det är så jäkla typiskt, de övriga sex vintrarna jag haft henne har vi haft ypperligt grovfoder och så första gången jag verkligen är beroende av det, då är det superkasst. :mad:
 
Sv: Byta hösilage eller fortsätta med kraftfoder?

Mycket riktigt, usla värden för min häst. 6MJ och 28g smbrp, mineralerna är dock bra även för henne som dräktig. Detta innebär alltså att mer än hälften av proteinet hon behöver måste jag ge via kraftfodret och frågan är hur bra det är? Åsikt?
Nu är det ju krafft Protein samt Krafft grön pluss som är alternativen och åtminstone Protein är väl en hel del luzern källa för proteinet och då blir det ju "grovfoder".

Har räknat på det och kostnaden kommer att bli högre om jag köper nytt grovfoder då jag även måste komplettera med något, antingen rena mineraler (Selen, fosfor) alternativt ge något kilo Krafft grön. Det handlar hur som för mig om stora summor fram till fölning, jag vill bara känna att jag investerar dem i rätt produkt.

Det är så jäkla typiskt, de övriga sex vintrarna jag haft henne har vi haft ypperligt grovfoder och så första gången jag verkligen är beroende av det, då är det superkasst. :mad:

Krafft Protein baseras på soja och potatisprotein, och bör därför inte utfodras med med än 1 kg per dag till en stor häst.

Jag har haft exakt samma problem som du, dräktig häst och ett skithösilage 5,3 MJ och 27 smrp. Jag gav lusernhack och PlussGrön, samt extra mineraler. Jag försökte hålla en kvot över 6, men eftersom jag ville ge maximal giva grovfoder så kunde det vara svårt. Om jag var du så skulle jag byta till ett bättre grovfoder, och låta hästen gå på fri tillgång. Behöver du sedan komplettera så använd gärna PlussGrön, eftersom det har bra proteinkvalitet, och höga mineralvärden. Lusernhack är ju annars ett bra foder, eftersom du kan byta ut en del av hösilaget mot det.

Om det kan hjälpa dig i ditt val, så här såg min foderstat ut med det dåliga hösilaget. Högdräktigt sto, 500 kg.

11-12 kg hösilage, hon åt inte mera.
2-2,5 kg lusernhack.
1,5 kg PlussGrön.
extra mineraler och extra e-vitamin.
 
Sv: Byta hösilage eller fortsätta med kraftfoder?

Tack för dina tankar och förslag, skönt att höra att man inte är ensam i den här sitsen. :)

Fri tillgång på det tilltänkta hösilaget blir dock onödigt både näringsmässigt sett och ekonomiskt sett så det gör jag nog inte.

Jag försöker hitta en ekvation där jag får mest näring för minst pengar och som ger bäst förutsättningar för hästen. Måste naturligtvis räkna in foderbytet som en stor negativ del i det hela.

Hittills har jag vänt och vridit på det ganska mycket men summan pengar slutar på detsamma hur jag än gör. Så då får jag väga foderbytet negativt mot det ev positiva i mer näring från grovfodret.

Mängden grovfoder rent grovfodermässigt sett behöver jag ju inte öka då hon äter fullt tillräckligt, däremot kanske själva näringen vilket luzernhack förvisso skulle förbättra något men som känns onödigt dyrt för de värden det tillför.

Jag vill upp i en kvot 8-9 och med siffror 110-120MJ 900-1000gr smbrp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Elo
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 687
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp