Byta hö mot halm

T

tratten

Är det fel att byta ut ett mål med hö mot halm. har en väldigt lättfödd häst, och får hon så mycket grovfoder som hon behöver i enbart hö så blir hon så oändligt rund på vintern. Så jag funderar på att byta ut ett mål mot halm istället. Det varar ju lite längre ockå så det är ju bra för sysselsättningen på långa vinternätter.....

Sv: Byta hö mot halm

Jag brukar ge min nordsvensk halm istället för hö, tex. byta ut ett kg hö mot halm till natten. I vintras gick han i hage med ett lättfött halvblod så då bytte vi ut ett kilo lunch hö mot halm, så att dom fick ett kg av vardera.

Men kan man byta ut ett helt mål, eller måste man blanda?

Våra hästar har fri tillgång på hö i hagen.Men tyvärr så blev ardennern för fet så på natten så fick han bara halm av kanon kvalite. Det var ingen fara för han iaf.

Halm är bra till hästar som gärna lägger på hullet, det innehåller nästan bara hälfte så mycket energi som hö.

Dock inget eller mycket lite protein, så se till att ha koll på foderstaten och komplettera med protein.

Det brukar gå bra att byta ut ett mål hö mot halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka