Byta hjälm efter avramling?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 308
C

CeciliaW

Jag ramlade av hästen idag, landade mest på rumpan/sidan, men huvudet smockade ju i backen det med i rena rama farten... nu är frågan - ska jag köpa ny hjälm igen (denna köptes för ca 2 månader sen), eller kan jag räkna med att denna håller ÅTMINSTONE ett halvår till?

Sv: Byta hjälm efter avramling?

Slog du i huvudet hårt är det nog läge att byta hjälm, annars tror jag inte att det är någon fara eftersom du inte landade "på huvudet". Vågar dock inte säga för mycket..

Nää, slog inte i huvudet hårt vad jag vet... det var mest skinkan det gjorde lite ont i :D

Skulle absolut byta hjälm. Även om den bara va två timmar gammal. Det är en billig livförsäkring tänk på det.// bonny

JAAAAAA - tveka inte att byta hjälm - det är huuur viktigt som helst att ha ett viktigt skydd för huvudet!!!

Vet av egen erfarenhet - hade jag inte haft hjälm då för 15 år sedan hade jag inte suttit här och surfat - helt klart! :crazy:

Byt hjälm!!!!!!

Jag får instämma med de övriga att du ska byta hjälm! Det kostar inte så mycket om man jämför med hur mycket den är värd vid olyckstillfället!:)

Jag röstar också på hjälmbyte!

//Alice - som slängde sin hjälm omedelbart efter senaste avsittningen

En hjälm ska tåla 2-3 riktigt hårda slag, så det beror på. Har du en hjälm av bra kvalitet och du inte slog dig så att du fick hjärnskakning hade inte jag bytt.

En del säger att man ska byta 2 år gammla hjälmar samt att om man slagit i huvudet.
Jag hade bytt om du har möjlighet omgående.
Själv borde jag bytt min redan i somras..

Får jag kapa tråden?

Jag har ramlat av 2ggr varav ena gången var rakt in i ett träd med huvudet före...dagen efter blev jag typ stel i nacken men inget mer..sen har jag ramlat av och klonkat i huvudet i manegebotten, hjälmen är definitivt inte gammal ett år kanske...Är det läge att byta?

Tack på förhand..:bow:

//Krizz

*Knapplån*

Jag har haft min hjälm i många herrans år. Kanske dags att byta :D. Jag ska köpa en ny till hösten så det är nog på tiden :D.

Krizz skrev:
Får jag kapa tråden?

Jag har ramlat av 2ggr varav ena gången var rakt in i ett träd med huvudet före...dagen efter blev jag typ stel i nacken men inget mer..sen har jag ramlat av och klonkat i huvudet i manegebotten, hjälmen är definitivt inte gammal ett år kanske...Är det läge att byta?

Tack på förhand..:bow:

//Krizz
Det är nog läga att byta, ja..

BTW, nån som har hört om hjälmar som inte fungerat optimalt pga avramlingar? Jag har inte hört en enda historia.

Vet man av att man inte slog i huvudet så behöver man inte byta hjälm!
Tänk om man köper en ny hjälm (för ca 3000;-), sen trillar man av på första ridturen och det blir en spricka i hjälmenm det blir ju dyrt!
Hellre köper jag hjälmar för 600-800;- så man vet att man har råd med en till om den skulle gå sönder!

Chima skrev:
Vet man av att man inte slog i huvudet så behöver man inte byta hjälm!
Tänk om man köper en ny hjälm (för ca 3000;-), sen trillar man av på första ridturen och det blir en spricka i hjälmenm det blir ju dyrt!
Hellre köper jag hjälmar för 600-800;- så man vet att man har råd med en till om den skulle gå sönder!
Det är därför jag aldrig i mitt liv heller skulle lägga 3000.- för en hjälm, HUR mycket mode det än är. :devil: Det är löjligt! :rofl:

//Alice

Haha, nä det får vänta tills hästen blir lite mer förståndig... :angel:

Tänkte dock köpa en CO att ha till fint, men till vardags kör jag med Eurolite hjälmar, sköna och man har råd att byta ut dom. :p

det räcker ju med att du tappat hjälmen i backen utan att det blir någon spricka i den och den har antagligen tappat sin skyddande förmåga iaf pga det ska vara en viss spänning i plasten för att den ska skydda och stöter den i då eller man ramlar av så försvinner den så då blir hjälmen näst intill värdelös efteråt så därför ska man alltid byta ut hjälmar med jämna mellanrum fastän man inte ramlat av med den för alla har väl slarvat å tappat hjälmen i backen osv ett x antal ggr och man köper ju tyvärr inte ny bara för det så HELT KLART KÖP NY HJÄLM hellre en billig än en dyrare bara den är fräsch och ger sin funktion sen kan man ju köpa en dyrare och finare hjälm som "fin hjälm" till träningar å tävlingar osv :)

ta den till sjukhuset och fråga om dom kan röntga den! det borde väll fungera? då borde man ju se om den är hel eller inte?

flörta med dom och säg att dumåste ju veta för annar så kan du ju skada dig och det vill dom väll inte!?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 942
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka