Byta hage, eller?

T

Tittti

Jag har haft min häst gående tillsammans med tre tjurar i en stor hage under ett år. Har funderingar på att byta nu till våren, men sen har jag hört så himla olika om parasittryck och byten så jag vet inte vad jag ska tro.. Den hagen vi har är jättebra, stor och avdelbar i två delar: en skogsdel och en åkerdel. Dom går i skogshagen så gräset ska hinna växa rejält på våren.
Jag har egentligen inget bättre alternativ än denna, men måste jag byta så får jag ordna det.
Min fråga är alltså: hur noga är det att byta hage, om man ser till att mocka ur hagen och avmaska hästen vid behov?

Sv: Byta hage, eller?

Sambete med kossor är UTMÄRKT som parasitbekämpning. Mockar du så ännu bättre.

Ta ett träckprov och se om du ens behöver avmaska. Det är inga problem med året om hage om den är och hålls parasitfri. Dvs om det går din häst där, som inte har mask, så kommer hagen inte smittas med mask, din häst får ingen mask och du kan använda den just ur parasitsynpunkt hur länge som helst.

Så, ta ett träckprov och se först och främst, och låt du hästen gå kvar med tjurarna.

Sv: Byta hage, eller?

Tack för svar! Han var nyavmaskad när han flyttade till hagen, och han är ju ensam häst där..så det borde vara lugnt.
Träckprov ska göras, hoppas det håller nollan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny. Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren...
Svar
5
· Visningar
822
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 847
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 222
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur