Byta från färdigfoder...? Hjälp??

F

FairLady

Just nu går mina hästar på Hippo Müsli, Fibergi Låg och betfor.

Har funderat på att byta över och ha den gamla på bara Sixteen Plus och betfor (hö naturligtvis när de går in) och den yngre på krossad havre, vete, betfor, E-vitamin och ev. korn.

Idag får de kraft foder en gång/dag då de går på bete dygnet runt.
Det är den yngre jag funderar på hur jag ska få ihop den "nya" foderstaten till.... Nån som kan hjälpa till?

Idag får hon:

1,5 kg Fibergi Låg
0,75 kg Hippo Müsli
1,5 kg svälld betfor (2,5 dl torr pellets betfor)
22 g E-vitamin

Eftersom hon inte får hö idag och jag inte vet värderna på årets hö...kan vi bortse från det nu?

Jag lär mig aldrig att räkna ut detta så det blir liknande värden.

Hon rids 5-6 ggr/vecka, longeras ev. någon av dessa dagar. Arbete ca 1 timme /dag. Är 173 cm i mkh, vet ej vad hon väger nu då hon inte är vägd sen i vintras.

Jättetacksam för hjälp... Vet dock ej värderna på tilltänkt havre, vete el. ev. korn då jag ej vet vart jag ska köpa det ännu.
 
Sv: Byta från färdigfoder...? Hjälp??

Om jag var du skulle jag vänta med att byta och köpa in nytt foder tills jag vet vad det blir för hö till hösten. Det är onödigt att köpa på sig en massa korn och havre om det sen inte passar in i foderstaten.

Så hade jag gjort. :-)
 
Sv: Byta från färdigfoder...? Hjälp??

Just för att få fram likvärdiga värden med det jag har nu iaf....

Men jag har inte tänkt byta foder förräns analysen är klar. Bara för att räkna på kostnaden...om det skiljer och hur mycket isf....idag alltså.
 
Sv: Byta från färdigfoder...? Hjälp??

Aha! :idea: Nu ringde klockan... ;)

Har inte tid att räkna just nu, men kolla här , så har du alla värden du behöver.

Annars dyker det säkert upp nån anna som kan hjälpa dig att räkna. :)
 
Sv: Byta från färdigfoder...? Hjälp??

Tack....kanon bra sida!!

Nu ska vi bara se om jga får ihop att....??!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 694
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp