Byta försäkringsbolag..

NightRain

Trådstartare
om jag köper en häst som är försäkrad i ett bolag.. å jag inte vill ha de bolaget utan jag vill ha de bolaget som jag trivs bäst med.. hur fungerar de att byta? är de bara att säga upp den nuvarande försäkringen å sen teckna en ny? eller flyttas de över på annat sätt??

kan hästen typ få nya reservationer eller liknande i de nya bolaget som den inte haft innan? eller ser de nya bolaget till vad som har varit på de andra?.

jag har nämligen bara tagit över en gång då vi flyttade över (samma bolag) å en gång startade en ny då den hästen inte var försäkrad just då..

å vill gärna ha samma bolag som jag haft då dom varit så bra å tillmötesgående så tänkte mer om de är så att den nya hästen som jag hittar har nåt annat vill jag gärna ha "mitt" bolag.

så hur funkar de helt enkelt?
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Du måste nog göra en besiktning på hästen innan du kan byta. De kommer även gå igenom gamla skador som hästen har haft för att se om det blir några reservationer.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

ja besikting är självklar när jag ska köpa häst=) så de är klart dom vill de.. underade mer hur de går till om man vill byta bolag när man köper häst
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Om hästen har en skadehistorik, så kan det vara klokt att inte byta.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Vi har köpt sammanlagt sex hästar och bytt försäkringsbolag för tre av dem. Det nya försäkringsbolaget har ringt upp det gamla och checkat, och sedan har vi fått försäkra utan att det nya bolaget krävt någon besiktning. Dock har ingen av dessa tre hästar haft någon skada hos det gamla försäkringsbolaget.

Jag vill ha alla hästar i samma bolag som jag alltid har haft, eftersom jag trivs med dem.
Men, det kan vara riskabelt att byta försäkringsbolag - det nya kan hävda att en skada är gammal och har funnits där redan innan hästen försäkrades hos dem.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

okej tack=) men om hästen INTE har någon skadehistorik? då är de lättare att byta?
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

okej tack=) men om hästen INTE har någon skadehistorik? då är de lättare att byta?

Du kan ju alltid byta om du vill, men om det t ex blir följdproblem av de gamla skadorna, så kanske inte det nya bolaget vill ersätta dem. Har hästen ingen skadehistorik, så kan ju det nya bolaget ändå hävda att en "ny skada" redan fanns innan du försäkrade hos dem. T ex en lös benbit eller pålagringar osv. Men det är ju så olika hur hårda bolagen är. Själv har jag tidigare bytt bolag flera ggr, tog det som var billigast. Nuförtiden försäkrar jag bara hos If, oavsett om dom är billigast eller inte.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

om jag köper en häst som är försäkrad i ett bolag.. å jag inte vill ha de bolaget utan jag vill ha de bolaget som jag trivs bäst med.. hur fungerar de att byta? är de bara att säga upp den nuvarande försäkringen å sen teckna en ny? eller flyttas de över på annat sätt??

Du ska inte säga upp den befintliga försäkringen och teckna en ny. Du ska kontakta det bolag som du vill ha och be att de tar över den befintliga försäkringen. Har gjort det några gånger och de har inte krävt vet besiktning (men har gjort det ändå när det handlat om ägarbyte). Enligt de bolag som jag varit i kontakt med blir det med obruten försäkring (som det blir om försäkringen flyttas över) inga reservationer för gamla skador - såvida det inte redan finns reservationer i gamla bolaget. Nu har jag inte behövt nyttja försäkringen tätt inpå överflyttning, men de har aldrig tagit upp ev gamla skador när jag har behövt nyttja försäkringen.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Vissa bolag har överenskommelser mellan sig så att man slipper karenstider osv. Tror Agria och Folksam har det tex, eller vilket det nu var.

Generellt sett tycker jag inte att man ska byta och krångla, det är som bäddat för bekymmer.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Själva bytet är helt okomplicerat. Man ringer och försäkrar in i bolaget man vill ha, och säger upp den försäkring man inte vill ha. Färdigt.

Sedan kommer ju frågorna. Karens i nya bolaget? När något händer, kommer nya bolaget säga att skadan fanns innan försäkringen tecknades - ingen ersättning alls från försäkringen.

Generellt vill jag aldrig byta, men har man t ex Agria från början är skyddet så dåligt att det ändå kan vara värt att byta, trots riskerna.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Ett par bolag har helt vägrat att ta över en flyttad försäkring. Svaret jag fått är att det blir en nyteckning.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Ett par bolag har helt vägrat att ta över en flyttad försäkring. Svaret jag fått är att det blir en nyteckning.

Beror kanske på vilket/vilka bolag som det handlar om? Jag har flyttat till/från Agria och Folksam och de har försäkrat mig om att det inte är någon karens eller andra problem. Utifrån min erfarenhet verkar det också stämma (har inte behövt utnyttja Folksamförsäkringen).

Mitt råd är att prata med det bolag som man vill ha försäkringen i innan man gör något, så att man får veta vad som gäller. Är de inte beredda att ta över en försäkring så får man ju börja fundera på vad som är viktigast.

Hade jag varit tvungen att säga upp och nyteckna hade jag också dragit öronen åt mig. I mitt fall fanns det dock inget alternativ till att byta.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Det beror på att just Agria och Folksam har det avtalet mellan sig. Att man inte får karens mellan dem, men det gäller ju inte om man byter mellan andra bolag utan sådant avtal.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

Jag har bytt från andra bolag och aldrig fått karens. Men ringa och fråga är såklart det bästa.
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

jo sjölvklart ska jag fråga=) ville bara höra lite om andra gjort de å vad som händer osv..
 
Sv: Byta försäkringsbolag..

jo sjölvklart ska jag fråga=) ville bara höra lite om andra gjort de å vad som händer osv..

Om du ringer, så be att få en bekräftelse via mail eller brev på att det inte blir någon ny karens, att dom "tar över" gamla skador osv. Det är alltid bra att ha sånt skriftligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp