Byta försäkringsbolag?

Estivuz

Trådstartare
Är det dumt att göra det på häst? MiHästen är aldrig behandlad, men vi har utnyttjat försäkringen (Agria) i samband med hältutredning för ett år sedan. Inga reservationer. Vågar man byta bolag? Känner att jag betalar en ganska hög premie i Agria och försäkringen täcker inte särskilt mycket.

Vad har ni för bolag? Vad ingår i försäkringen? Har du bytt försäkring?
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Har bytt försäkringsbolag på två av våra hästar. Från Folksam till Agria och tvärt om.
Den som var försäkrad i Folksam hade blivit behandlad några gånger (lindrig kolik, lindrig hälta, utmattning/uttorkning) och tror att försäkringsbolaget varit inblandat åtminstone någon av de gångerna (förra ägaren). Hade inga reservationer när försäkringen flyttades över. Har av Agria utan problem fått ersättning vid hälta och operation.

Den som bytte från Agria var behandlad för hälta ett par gånger men hade ingen reservation. Har inte behövt utnyttja försäkringen efter bytet av bolag.

Prata med försäkringsbolaget. Det viktiga är att försäkringen förs över utan uppehåll.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag sparar nämligen tusenlappar på att byta bolag, trots att jag höjer vetvården från 60 000 till 100 000 och får en lägre självrisk. Har suttit och lusläst villkoren. Det enda jag oroar mig för är ju om försäkringsbolaget hävdar att skador uppkom tidigare. Hur går det till då? Om min veterinär hävdar annat - kan försäkringsbolaget ändå vägra betala?
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag sparar nämligen tusenlappar på att byta bolag, trots att jag höjer vetvården från 60 000 till 100 000 och får en lägre självrisk. Har suttit och lusläst villkoren. Det enda jag oroar mig för är ju om försäkringsbolaget hävdar att skador uppkom tidigare. Hur går det till då? Om min veterinär hävdar annat - kan försäkringsbolaget ändå vägra betala?


Det viktiga är att det nya bolaget tar över den befintliga försäkringen obruten. Dvs att du inte tecknar en ny försäkring.

Har du många hästar? Annars förstår jag inte hur du kan spara tusenlappar på vet vård. Har "extra allt" på veterinärvård, trots det kostar den mindre för tre hästar än vad liv (A1 resp A1+A2 för några 10-tusen) kostar för en av hästarna. Men det kan förstås bero på att jag har högsta självrisken. Känns som en god ekonomi i längden att betala ev småskador själv.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Problemet är om det kommer en skada som de kan påvisa fanns innan du tecknade den nya försäkringen i det nya bolaget. Då kommer den inte att täckas då den redan fanns när försäkringen togs. Tex "lösa" benbitar.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Fast har inte Agria nu tagit bort op av lösa benbitar på alla sina försäkringar även de som varit försäkrade sen föl när de blivit 4 år gamla ?

Väntar på att få alla fullständiga villkor från Agria på papper för att kunna läsa det ordentligt .
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Mig veterligen är det bara Sveland som täcker lösa benbitar om hästen varit försäkrad hos dem före 30 dagars ålder eller hur det var.
Agria täcker inte lös benbit så det gör ju det samma om jag byter.

Hos Sveland sparar jag ca 1200 per år trots att jag höjer vetvården från 60 000 till 100 000. Känns ju helt klart vettigt att byta.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Fast har inte Agria nu tagit bort op av lösa benbitar på alla sina försäkringar även de som varit försäkrade sen föl när de blivit 4 år gamla ?

Väntar på att få alla fullständiga villkor från Agria på papper för att kunna läsa det ordentligt .

Agria täker dessutom bara upp till 17 0000 kr i hältor när hästen blir fyra om man inte pröjsar extra, tror det handlade om ca 1200 spänn. Då kunde man få ersättning upp till 30 000.

Jag tog Agria eftesom han var försäkrad i det innan som galopphäst. Men han hade folksam hos uppfödaren så då har jag ju ändå bytt :S
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Problemet är om det kommer en skada som de kan påvisa fanns innan du tecknade den nya försäkringen i det nya bolaget. Då kommer den inte att täckas då den redan fanns när försäkringen togs.

Det är därför som man ska flytta över försäkringen, inte nyteckna i det nya oblaget
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Det är därför som man ska flytta över försäkringen, inte nyteckna i det nya oblaget

På vad sätt hjälper det .det gamla bolaget kommer ju inte gå in och betala för skadan som fanns innan man bytte bolag ?

Dock slipper man väll karensen .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 098
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 089
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 523
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 134
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp