Byta foderstat för ofta

J

juli

Blev rekomenderad av tränaren att ändra på kraftfodret till min ponny pga av hennes beteende. Hon blev för överenergisk på kraft groov. Det känns inte roligt att byta foderstat igen. Det känns som vi exprimenterar oss fram för att hitta något som passar henne bra. Vad får det för effekt på henne att vi byter foderstat? Vi har räknat foderstat och den stämmer med hennes näringsintag. Vi gör det under 3 veckors tid och smyger ut och in fodret för att minska effekterna så lite som möjligt. Vill att hon skall få ro.
Det vi kommer ge henne nu är vetekli uppblandat i lite betfor. kommer även ge henne någon näve lusan för tuggmotståndet. :confused:
 
Har du någon grovfoderanalys? Då är det lättare att experimentera utan att ändra på för mycket i foderstaten.

Jag tror inte att Groov i sig självt ger överenergisk häst för just Groov brukar rekommenderas till heta hästar för att det är lugnande.

Kanske det räcker att prova med att sänka kraftfodergivan till att börja med så att den totala energinivån i foderstaten minskar? :idea:

Det är ju trots allt din häst och inte tränarens. Jag tycker absolut att man ska ta råd av sin tränare, men det finns inget som säger att tränaren absolut måste ha rätt.

mvh Jessica
 
Om jag vore dig skulle jag till att börja med analysera grovfodret och sedan skulle jag kontakta en foderrådgivare. Krafft Groov sägs ju fungera bra på hästar som lätt blir lite heta, men det är säkert olika från häst till häst. Det kan ju hända att energin i grovfodret är högre än vad du trodde. Tänk på att det krävs mycket kunskap för att kunna uttala sig på det sättet som din tränare gjorde om din hästs foderstat. Lita på din intution! :idea:
Kram / Anna
 
Men hur blir det då med balansen mellan kalcium och fosfor?
Enligt mina papper innehåller betfor 8g kalcium och 1g fosfor / kg foder. Vetekli innehåller 1g kalcium och 11g fosfor / kg foder. Detta blir ju lite fel efter som att kalcium givan ska vara 1,5ggr mer än fosfor, det beror ju också på värdena på övriga grejer... Men detta är en ska som man måste hålla koll på.

Om man byter foderstat så ändras tarmfloran och byter man för ofta så kan man se prestations försämringar, men det tar också längre tid för hästen att anpassa sig... Tarmfloran blir mer och mer rubbad, och tar därför längr tid på sig för anpassning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
F
Foder & Strö Hej, Kommer inom kort flytta till ett nytt stall, och det som ingår i foderväg där är hösilage samt fibergi. Sen får man själv...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Tuvisen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 172
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp