Byta foder!

Jaffa83

Trådstartare
Hej!

Min häst skall byta stall och kommer då att få byta foder och jag behöver tips.

Har en fjordvalack på 21 år. Han rids 5-6 gånger per vecka ca 45-60 min om dagen, blandat dressyr och uteritter. Han tävlas i dressyr och lite distans. Hans foderstat nu är
Morgon: 1 kg havrekross och 2 kg hö.
Insläpp: 0,5 havrekross och 1 kg hö
Kväll: 1 kg havrekross, 0,5 kg betfor och 2 kg hö.

Till stallet han skall flytta har dem hö och kraft. Betfor kommer jag få köpa själv. Han står nu på spån och kommer stå på torv. Han behöver stortsätt bara se gräs för att gå upp i vikt men behöver ganska mycket kraftfoder för att blir riden.

Har ni några bra tips på hur hans foderstat skall se ut i nya stallet?

/Linda
http://gustens.hovar.com
 
Om din fjording väger mer än 300 kg så tycker jag 5 kg är för lite hö.

En häst bör få 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt.

Har du ingen analys på det nya höet är det svårt att ge råd ang foderstat.

mvh Jessica
 
Har du någon analys på höet som han kommer få i det nya stallet? Det går inte att räkna ut hur mycket han behöver om man inte vet vad höet innehåller. Spontant tycker jag att 5 kg hö låter alldeles för lite till en fjording så du kanske borde försöka öka mängden hö och istället minska på kraftfodret.
 
Det jag är mest intresserad av är hur mycket kraft han skall få. Har ingen erfarenhet av det fodret då jag altid haft havre.
 
Väger han 400 kg ska han ha minst 6 kg hö, väger han 500 kg ska han ha minst 7,5 kg hö.

Sedan ska ha han ha så mycket kraftfoder som behövs för att behovet ska täckas.

En häst bör ha MINST 1,5 kg hö per 100 kg häst.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 251
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp