Byta foder helt

J

Janniizen

Eftersom det finns bete kvar så går min 4åriga valack fortfarande ute och käkar gräs + lite mineralsten. Vi flyttar till hösten och kommer då byta foder mot vad han hade innan betet. Innan betet så stod vi uppstallade och då ingick hösilage och krafft grund. Så han åt hösilage, krafft grund, biotin och morötter. Nu när vi ska flytta så köps det in hö i det stallet, och det är ju smidigt att ha samma så man kan köpa in tillsammans.

Så det blir hö istället för hösilage. Krafft grund hade jag ju för det ingick men det kanske inte är det bästa nu när jag ändå får köpa foder själv och kan välja hur jag vill.. Så nu vill jag gärna ha lite tips! Vad tror ni han skulle behöva utöver höet? Tyvärr har jag inte fått några värden på det..

Han är som sagt 4 år, tinker, normal i hullet, rids medelhårt ca 3-4 dagar i veckan.

Sv: Byta foder helt

Har du inga värden på höet är det inte lönt att vi gissar.
Tråkigt svar, men ärligt.
// Linda

Provar att omformulera frågorna..

Vad finns det för bra alternativ till krafft grund?
Vad ger ni era hästar utöver grovfoder och varför?

Här nere i södra Skåne har betet räckt in i december de senaste åren så det dröjer innan det är dags för grovfoder.
Men när de får, är det egenproducerat och analyserat grovfoder som fyller behovet. Vi kompletterar bara med mineraler, dð marken här nere är mineralfattig, och linfröolja för pälsen och tarmarna. Finns ingen anledning att göda kraftfodertillverkarna i onödan...;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Nu efter betet tänkte iallafall jag prova krossad havre och krossad korn, samt betfor, till hästen. Istället för färdigfoder såsom krafft grund elr groov 90/125.

Blir så dyrt med färdigfoder, och jag har ingenting emot att köpa "rent" foder istället. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 542
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka