Byta efternamn och sedan resa på gammalt pass?

helena_hamrerk

Trådstartare
Vi gifter oss i juni och jag ska byta till hans efternamn, men känner mig lite osäker på om jag vågar skicka in papperna redan nu. :down:

Vi kommer åka på en kortare resa veckan efter bröllopet, förmodligen någonstans inom Europa, men frågan är då om jag kommer kunna åka på mitt gamla pass? Detta såklart under förutsättning att jag bokar min resa i mitt gamla efternamn. Min känsla är att det inte borde vara några problem, men jag vet i och för sig inte om passen brukar köras mot något register och att mitt pass automatiskt blir obrukbart när jag byter efternamn.

Tänker jag för mycket? :o:D

Jag tror snarare det är rekommenderat att resa med sitt gamla namn/pass (om man inte är 100 % säker att hinna fixa ett pass i det nya namnet förstås, men det skulle jag tycka vara ganska nervöst snarare.

Vi åkte på bröllopsresa dagen efter bröllopet och åkte då med gammalt namn och pass.

De flesta verkar resa i gammalt namn och med gammalt pass och skicka in papprena efter resan. Men om du skickar in nu kanske du hinner få nytt pass med nytt namn beroende på när i juni ni ska resa.

De flesta verkar resa i gammalt namn och med gammalt pass och skicka in papprena efter resan. Men om du skickar in nu kanske du hinner få nytt pass med nytt namn beroende på när i juni ni ska resa.

Nja. Namnbytet går nog inte igenom förrän samma dag som vigseln så det lär inte gå att ordna med nytt pass förrän efter vigseln. Jag har förstått det som att de två alternativen är:

Skicka in blankett om namnbyte redan nu, det går igenom samma dag som vigseln, men resa på gammalt pass och med gammalt namn i alla resehandlingar (om man nu får det).

Eller

Vänta med namnbyte helt tills vi kommer hem till Sverige igen. Alltså behålla gamla namnet ett par veckor extra.

Kan ju inte vara ett ovanligt problem så man borde ju kunna resa på det gamla tänker jag... men tråkigt om man skulle bli stoppad och inte få flyga på gamla passet för att man bytt namn liksom!

Jag tror snarare det är rekommenderat att resa med sitt gamla namn/pass (om man inte är 100 % säker att hinna fixa ett pass i det nya namnet förstås, men det skulle jag tycka vara ganska nervöst snarare.

Vi åkte på bröllopsresa dagen efter bröllopet och åkte då med gammalt namn och pass.

Dåså - låter som om jag inte behöver oroa mig för att skicka in blanketten redan nu :)

Om det inte har ändrats så får man inte hämta ut det nya passet förrän man har papper på det nya namnet (dvs vigselbeviset). När jag gifte mig så hade mitt pass gått ut och jag ville förstås inte ordna nytt i mitt gamla namn. Vi fick åka till polisstationen och hämta ut det nya passet mellan vigseln och mottagningen. Iförd brudklänning och allt! Fick tillstånd att köra ända fram till polishuset, är gågata där annars :). Var förstås länge sedan, men gissar att det nog gäller fortfarande att man inte får hämta ut pass i ett namn som man inte har (någon skulle ju kunna ångra sig).

Då skulle jag vänta med namnbytet. Tror inte det är så populärt att du har det gamla namnet i passet om det skulle bli kontroll.

Är nog bäst att vänta med namnbytet, så bråttom är det väl inte att byta?
Finns ju folk som nekats komma med på flyg pga att namnet stavades olika på biljett och pass...om jag inte minns fel...

Nej visst, så bråttom är det inte - det är bara skönt att få det gjort :)
Jag tror ju inte att det gamla namnet spärras på något vis när man byter så det borde ju gå att använda passet, men känns kanske onödigt att chansa då!

Vi gifter oss i juni och jag ska byta till hans efternamn, men känner mig lite osäker på om jag vågar skicka in papperna redan nu. :down:

Vi kommer åka på en kortare resa veckan efter bröllopet, förmodligen någonstans inom Europa, men frågan är då om jag kommer kunna åka på mitt gamla pass? Detta såklart under förutsättning att jag bokar min resa i mitt gamla efternamn. Min känsla är att det inte borde vara några problem, men jag vet i och för sig inte om passen brukar köras mot något register och att mitt pass automatiskt blir obrukbart när jag byter efternamn.

Om du tar med vigselbeviset så borde det gå bra. Jag reste till Kenya på smekmånad tre dagar efter mitt bröllop med biljetter i nya namnet, pass i gamla och så vigselbeviset. Fast det var ju 13 år sedan så det kanske är andra regler nu...

Minns inte exakt, men när jag gifte mig och bytte efternamn så tog det en stund eftersom prästen skulle intyga till skatteverket att vi var gifta, och därmed gick namnbytet igenom. Det tog nog någon vecka i alla fall innan namnbytet var klart. Vi åkte på bröllopsresa veckan efter vigseln, i mitt gamla namn (vilket självklart biljetterna var bokade i också). Enklast så, med visum och allt (i vårt fall). Tror också att man brukar rekommendera åka på sitt gamla namn. Kan man ens ta ut ett pass i förväg innan man bytt namn?

Vi hade samma problem när vi gifte oss 2013. Skulle åka till USA 2 två veckor efter vigseln där min man bytte efternamn.

Vi kollade med resebolaget som sa att bara det var samma namn på biljetten som i passet är det ingen fara!

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 939
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
V
Övr. Barn mina två äldre tjejer har sin pappas efternamn ( mitt ex ) och idag så skulle vi göra pass åt våra flickor i och med att dom ska i väg...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: bananabambi
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka