Byggmaterial i spolrum/spolspilta

Fairy

Trådstartare
Kom gärna med tips! Håller på och bygger ett spolrum (uppvärmt).
Ni som har formplyfa i era spolutrymmen är ni nöjda med det?
Funderar också på plastgummiskivor men de är ju dyra och det är ju ett hobbystall, inget proffsstall, inte så ofta jag duschar hela hästarna. Mest för att spola av leriga ben och utrymmet är ju stort (drygt 3x4 meter).

Tips och tankar?:bow:

Sv: Byggmaterial i spolrum/spolspilta

tänk på att de blir en väldigt fuktigt miljö, och speciellt vid golvet måste det vara ett material som ej tar åt sig fukt, eller en fuktavgränsare till övrigt material! Hade jag byggt ett nytt stall idag hade jag nog haft tegel eller på nåt sätt murat upp en vägg som jag hade målat med en vattenbeständig färg. Jag tror att tricket är att inte bygga så att fuktskador kan döljas, genom att tex sätta upp en plåt på en trävägg.. Utan att bygga så att man snabbt märker en fuktskada om de skulle kunna bli nån!

jag har ljusgråa plastskivor 12mm som jag köpte samtidigt som boxinredningen (från myrby) både i spolspiltan och runt hela stallväggen och sedan en tunn slät vi plåt upptill. Funkar superbra, de är fastskruvade direkt på trävägg. (fast träväggen bakom går inte ända ner utan mot golvet i spolspiltan, utan det är en gjuten ram i cement som sticker upp ca 1dm från golvet. så det inte kryper in fukt bakom på träet.) Kom inte ihåg exakt vad skivorna kostade men tyckte inte de var så dyra, de är speciellt tänkta till spolspiltor och är sparktåliga också,..

Inga skivor är bättre än skarvarna... det är ju bar en fråga om ytbeklädnad, materialet i sig måste inte ensamt tåla hästparkar utan kan stödjas bakifrån av virke, betong eller annat material.

Formplyfa funkar bra, liksom plastskivor, lantbruksplyfa, aluminiumplåt m.m. - förmodligen skulle det funka även med gummiskivor och med wonderboard också.

Ett alternativ kan ju vara att köpa 2:a sortering av våtrumsmatta eller dyl och sätta på plankvägg och sedan bara ha något som stoppar brodd och annat utanpå våtrumsmattan.

Annars är ju betong ett fenomenalt bra byggnadsmaterial...

Jag satte kakel i vårat duschrum, ca 1,30 högt. Över det är det putsat och målat. Det var inte så billigt men jag kan rekommendera det om man letar efter något som är hållbart och extremt lätt att göra rent.

De där plastskivorna låter vettiga annars, jag hade inte satt in några träbaserade skivor (t.ex. marinplyfa) i ett spolutrymme. Det är ju nästan att be om problem i långa loppet. Om man ändå sätter in det får man vara noga med att behandla alla kanter på plyfan ordentlig.

stallet jag stod i förut hade våtrumsmatta på väggarna upp ungefär 2 meter höga :) Lätt att göra rent!

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga nytt stall, med plats för 6 hästar. Pratade idag med det lokala miljökontoret som sa att om vi ska ha spolspilta så måste...
Svar
13
· Visningar
9 894
Senast: NilaD
·
M
Hästmänniskan Jag ska bygga stall och funderar över hur stor en spolspilta bör vara? Är ett "spolrum" bättre? Tyckte det fungerade bra när jag höll på...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: Majen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka