Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Mli

Trådstartare
Jag har stora planer på att bygga om en del av mitt stall till en gäststuga. Det är ca 25m2 och ingen ändring på utsidan kommer att göras.

Vet nån om det är tillåtet att ändra direkt eller om bygglov krävs?
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Om du ändrar syfte med byggnaden ska du ansöka om bygglov!
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Om du ändrar syfte med byggnaden ska du ansöka om bygglov!

Gäller detta även om det rör sig om en lantbruksfastighet?

Till TS - det enklaste är väl att kolla med kommunens byggnadsnämnd (eller vad det nu heter)
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Gäller detta även om det rör sig om en lantbruksfastighet?

Till TS - det enklaste är väl att kolla med kommunens byggnadsnämnd (eller vad det nu heter)

Ja om du ändrar användning från ekonomibyggnad till bostad tex.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Kålla med din kommun, det skiljer sig från kommun till kommun, Sen beror det på om fastigheten ligger i detaljplanerad område eller ej.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Kålla med din kommun, det skiljer sig från kommun till kommun, Sen beror det på om fastigheten ligger i detaljplanerad område eller ej.
Nej det krävsalltid bygglov om du skall bygga om till 25 kvadratmeter stall till gäststuga.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Nytt får man däremot bygga på jordbruksfastighet utom detaljplan.
Men man får inte bygga om.

Så är konstigt är det.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Nytt får man däremot bygga på jordbruksfastighet utom detaljplan.
Men man får inte bygga om.

Så är konstigt är det.
Nja en gäststuga räknas inte som ekonomibyggnad inom lantbruket så en sådan får du inte bygga ny utan bygglov heller.

Det är ju bara just ekonomibyggnader inom lantbruket som du kan bygga utan bygglov.

Ridhus tvistas det om ibland om de tillhör lantbruket eller inte. Jag tycker ju det många kommuner gör det inte.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Jag fick tag i kommungubbarna idag och precis som du och andra har sagt behövs det bygglov ÄVEN fast det inte ändras något på utsidan.
Däremot så var det inga problem att få igenom bygglovet såvida stallet inte räknade som typ "sanitär olägenhet för människor att bo i". Det har inte varit hästar där på ett par år så det luktar inte ens :-)

Fast jag tycker att det är lite konstigt att jag inte invändigt får göra som jag vill med mina egna fastigheter. Men jag antar att dom vill hindra dom som bygger om hela stallet till bostad och sen bygger ett nytt stall som då går under "ekonomibyggnad".
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Nja en gäststuga räknas inte som ekonomibyggnad inom lantbruket så en sådan får du inte bygga ny utan bygglov heller.

Jo, det får man.
Det kallas då komplementsbyggnad och den får inte vara större än mangårdsbyggnaden.
D.v.s. den får inte ta över som största bostadshus på gården.
Inte högre och inte större yta på marken.
Man får bygga ut mangårdsbyggnaden också med 50%.
Och det framgår inte hur många gånger man får göra detta.
Många verkar det som.

Jag fick tillbaka alla papper med den informationen när jag sökte bygglov för gäststugor.
Man fick dessutom bygga hur många sådana som man vill.
Så jag byggde 2.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Shit pommes! :idea:

Då är ju alla våra problem lösta, vi kan bygga till minst en gäststuga och även bygga en länga till på gården som vi har pratat om läänge.

Det låter nästan för bra för att vara sant?

Var det förresten lantbruk eller jordbruksfastighet?
 
Senast ändrad:
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?

Var det förresten lantbruk eller jordbruksfastighet?

Det måste vara en taxerad jordbruksfastighet utom planlagt område.
Fråga kommunen om där finns en plan.
Det kan räcka med en liten hussamling på 4-5 hus för att kommunen skall anse att där föreligger bygg-plan.
Har ni grannar?
Då så kan det bli problem.

Jag har inga grannar.
 
Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?



Det måste vara en taxerad jordbruksfastighet utom planlagt område.
Fråga kommunen om där finns en plan.
Det kan räcka med en liten hussamling på 4-5 hus för att kommunen skall anse att där föreligger bygg-plan.
Har ni grannar?
Då så kan det bli problem.

Jag har inga grannar.
Menar du detaljplan? Om det är det så är det inget kommunen bara anser utan det rör sig om ett ganska grundligt utrett beslut. Sen finns det områdesbestämmelser också för tex. en by som ger huvuddragen för hur kommunen tänker sig området men som inte är lika omfattande och detaljerade som en detaljplan.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 902
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 367
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 838
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp