Bygger inga muskler..

Santoxen

Trådstartare
...men enligt foderstatsberäkningarna finns det tillräckligt med protein? Vad kan vara felet? Är det kanske bara ridningen?
Höet är analyserat och foderstaten är som sagt var beräknad.

Sv: Bygger inga muskler..

...men enligt foderstatsberäkningarna finns det tillräckligt med protein? Vad kan vara felet? Är det kanske bara ridningen?
Höet är analyserat och foderstaten är som sagt var beräknad.

Beräknad efter vad? Tabeller?
Vissa hästar kräver mer protein (högre kvot protein/energi). Kanske kräver din häst mer än vad tabeller och uträkningar säger.
Sedan kan du räkna så hästen får i sig sitt behov av selen och e-vitamin. Träning och vila är också viktigt.
// Linda

Säger samma sak. Har du gått efter tabellvärden så är det en GENERELL uppskattning. Sen kanske din häst inte faller in i mallen.
Då får du justera uträkningen och sen kommer finessen:
nästa år vet du vilka värden din häst funkar på!

En andra faktor är ju faktiskt analysen av grovfodret; och att detta prov är korrekt taget. För är inte det representativt för partiet, så stämmer heller inte de siffrorna.

En uträknad foderstat är bara en riktlinje - inget du kan lita blint på. Jag har två unghästar som skulle se ut som benrangel om jag följde foderstaten blint...

FEL. Du har missat en sak. Foderstaten ska vara individanpassad - och inte tabellanpassad.

Tabellerna som finns tillgängliga är en hjälp, och värden som nämns är just generella värden. Passar hästen inte in där, så ändrar man foderstaten. Resultatet DÅ är en foderstat med värden för just den individen.

Givetvis är foderstaten en hjälp, man måste ju titta också.

Det finns ingen risk med att lägga på för mycket proteiner? Tänker på svullna ben osv...

Det finns ingen risk med att lägga på för mycket proteiner? Tänker på svullna ben osv...

Nja... Inte om du lägger till det i form av grovfoder - dvs t ex lusern. Och LITE till med kraftfoderprotein kanske (t ex nån dl extra soja eller ett par hundragram extra proteinkraftfoder). Och med successiv introducering!

När man räknar fram en foderstat lägger man den i regel på en kvot på 6 mellan protein och energi. Det funkar bra på de flesta hästar som arbetas men förutsätter att hästen redan har muskler, dvs proteinet ska bara räcka till att byta ut sånt protein som redan finns.

När man ska arbeta upp en muskelmassa kan man däremot behöva lägga sig lite högre i kvot, eller i alla fall lägga sig över behovet av protein för att hästen förutom att underhålla de muskler den redan har ska ha byggstenar att bygga på musklerna.

Sen ska man alltid tänka på det flera redan påpekat, att tabellvärden är just tabellvärden.

Yep. ;) Grejjen är den att din andra mening (om benrangel ifall du följde foderstaten) i mina ögon är just en grov missuppfattning. Synd om flera faktiskt resonerade så.
Inget illa menat alls. :o

vad hamnar kvoten på? för även om det finns tillräckligt med protein så kan kvoten bli för låg.

Bra att hålla i minnet är att grovfoderanalysen aldrig är exakt. Fast man tagit provet efter alla konstens regler, kan det slå på mycket mellan olika balar, och t o m över partiet som helhet. Har ägnat mig åt att ta analyser från samma parti vid olika tillfällen, och det blev väldigt olika svar.

Foderstatsberäkning är ju i början en uppskattning av vad hästen behöver. När man gått en säsong och provat sig fram vet man förhoppningsvis lite om INDIVIDENS behov, och kan fortsättningsvis lägga hästen rätt från början.

Kvoten kan vara fel, givan för låg, hästen gör av med mer än man tror (i hagen, vid arbete etc), analysen missvisande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka