Bygga upp kondition

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Hur är bästa sättet att bygga upp kondition hos en häst som inte blivit rida så mycket den senaste månaden eller så?
Hon kan skritta och trav men i galoppen orkar hon inte alls länge.
Skriv gärna ett skäma över en vecka hur ni tycker man borde rida henne...

Tacksam!

Sv: Bygga upp kondition

börja med att skritta, ca 1,5-2 h per dag, gör det i intervaller och blanda gärna med klättring det behöver inte alls vara lika länge per dag, men då kommer hästen att bygga muskler. men ta det försiktigt och stretcha hästen varje dag. lycka till:D

jag förstår inte? skritta 1-2 timmar i intervall? Ska man skritta tio minuter, stanna 5 minuter, skritta 10 minuter, stanna 5 minuter? (jag vet att jag är dumdum men jag ville bara få klart vad du egentligen menade)

f.ö. så tycker jag det vore konstigt att gå ner till skritt om hästen redan nu orkar med trav och hon vill åstadkomma galopp.

till trådskaparen: ta kontakt med din gamla tränare om det inte blir ngt rba svar här =)

joo skrev:
jag förstår inte? skritta 1-2 timmar i intervall? Ska man skritta tio minuter, stanna 5 minuter, skritta 10 minuter, stanna 5 minuter? (jag vet att jag är dumdum men jag ville bara få klart vad du egentligen menade)

f.ö. så tycker jag det vore konstigt att gå ner till skritt om hästen redan nu orkar med trav och hon vill åstadkomma galopp.

till trådskaparen: ta kontakt med din gamla tränare om det inte blir ngt rba svar här =)

Tänkte också på det. Hon är nu uppe i att hon kaan galoppera lite mer innan kunde hon bara holla galoppen några enstaka språng men nu kan hon åt minstonde hålla den i flera minuter

Kanske blir hoppträning för oss om ett tag:p

man gör det kanske 1 eller 2 dagar och sen tar lite klättring, skrittar igen kanske 3 dagar. och då är det inte bara vanlig skritt utan de ska gå på ordentligt. det är jag som förklarar lite konstigt, jag ber om ursäkt:o

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama