Bygga upp avelssto

Z

zillax89

Hej, jag undrar hur mycket det krävs för att bygga upp ett avelsto på 13 år som inte varit i kondition på år och dar. Just nu har hon ett föl på 8 månader. Jag vill komma igång med henne men hon är väldigt svank och har knappt några muskler kvar över ryggen. Så vad krävs det för slags motion? Hon har aldrig blivit tömkörd och tror inte det skulle vara något för henne.
Hon får bra foder, veterinären berömde hullet på henne men jag tror inte hon orkar bära mig än med tanke på att hon ej är så stark i ryggen. Så ridning är nog uteslutet - än så länge. Har tillgång till ridhus, det ligger 1 km bort... Och bra skogar att traska i, sen har vi också STOR sandgrop och backar.

Sv: Bygga upp avelssto

Har hon aldrig blivit longerad heller? Om hon har det så brukar tömmkörning på volt funka aldeles utmärkt. Typ longering med yttertöm.
Tömmkörning kan verkligen göra underverk med sänkta ryggar och utttänjda magmuskler.
Annars är det väl kanske bra för er båda att ut och traska i terrängen;) .

Jo de e ju just den här idéen att ja ska gå bakom henne som hon nog inte är så mycket för... hon vill gärna ha någon därframme eller iallafall bredvid. Longerad har hon blivit men hon brallar gärna iväg ibland.
Men ska se om man kanske kan testa iallafall... Annars kan man väl bara gå över kavaletti osv..? Jo traska i skogen kan jag nog tänka mig att det är bra ...

Om hon inte har några ryggmuskler kan man väl i ärlighetens namn inte säga att hon har bra hull?

Om hon diar fortfarande och själv har en idealvikt på 500 kg går det åt 700-900 gram smältbart råprotein per dag till henne och fölet. Får hon i sig det?

Om hon har slutat dia är hennes behov som underhåll i storleksordningen 320 gram. Det skulle jag dubbla under en uppbyggnadsperiod. När ryggmusklerna utvecklas kommer ryggraden att följa med mer eller mindre. Träning har självklart betydelse men grunden är tillräcklig proteintillförsel. Utan protein hjälper inte all träning i världen.

Jag vet ju inte vad ditt sto väger men du kan ändra siffrorna i proportion till hur mkt mer eller mindre hon väger. HH

Jo, veterinären sa att hon såg fin ut för att vara digivande mamma till ett 9 månader gammalt föl. Jag frågade henne om det beniga korset och hon sa bara att det fanns ston som såg värre ut. Men hon tyckte alla såg jättefina ut, ingen förutom jag har påpekat att hon är mager över ryggen...så jag vet inte, jag kanske överreagerar... Man känner ju ryggraden på henne och de övre revbenen...liksom allt hull "hänger"

Hon får jättefint torrt hö + soja och solvalla vilket veterinär och uppfödare rekomenderat från början... Men jag får väl fråga veterinären när hon kommer hit om en månad... kan man ju fråga hur man ska gå till väga via foder osv...

Det är mest motionen jag undrar över, hur kycket det skulle krävas innan jag kan rida på henne..? Foderstaten är inga problem, eller det borde det ju inte vara eftersom alla som sett henne tyckt att hon ser väldigt välmående ut jämfört med andra avelsston. Men vad vet jag..

Hon har säkert några ryggmuskler, men inte tillräckligt mycket för att kunna bära mej - skulle jag tro..

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger så har min häst spatt och han behöver bygga muskler och stärka sin kondition. Konditionen har jag hyfsad koll på hur...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Aleel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Hästvård Min kallblodstravare kom hit i maj 2006. då var hon enormt fet och omusklad. Hon är nu 18 år, har gått på trav, men sedan 10 år har hon...
Svar
18
· Visningar
1 864
Senast: Djurjouren
·
F
Träning alltså, hur vänjer ni in en fd travare från travvärlden till ridvärlden? de travare jag ridit in har jag först suttit på några gånger...
Svar
16
· Visningar
4 594
Senast: Venezuelas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross