Bygga terrarie?

gul_zebra

Trådstartare
Jag funderar på att kanske bygga några terrarier... Och helt enkelt byta ut hamsterburarna och musburarna så jag helt enkelt bara har terrarier i djurhyllan. Tänkte att akvarier kunde vara nåt först men vid närmare eftertanke blir terrarier med skjutlucka bäst, helt enkelt för att jag annars får lyfta ur akvarierna så fort jag måste komma åt i de...

Hur som helst! Hur bygger man ett terrarie? Hur gör man skjutluckorna? Vad kan priset för materialen till ett terrarie på ca 60*40*40 (LDH) tänkas kosta på ett ungefär?

Kanske ska nämnas att jag vill ha det helt i glas så ingen liten hamster får för sig att tugga sönder träsidor odyl :p

Sv: Bygga terrarie?

Jag tänker också bygga terrarium eller liknande. Fast jag har tänkt skaffa en begagnad bokhylla och sätta glas eller något på golv och väggar och sedan kanske ha skjutdörrar eller något annat likn :P

Idéstulare :D Jag har funderat lite över nåt sånt jag med, men lagt ner idén. Skulle bli så tungt och eländigt, och så är det så svårt att hitta bokhyllor med vettiga mått... :crazy: Så det får bli vanliga terrarier som passar i lagerhyllan :D

Äh allt jag behöver finns (nog) på gröna ladan ^^
Hela skåne är FYLLT till bredden av loppisar och liknande så något hittar man alltid :D

Fusk >.< Finns visserligen loppisar här med men de har öppet på så jävla dåliga tider. Inget helgöppet och bara öppet medan papps jobbar... Och att bära hem en bokhylla är ju... Mja... :D

Tänk bara på ventilationen om du bygger själv. Ett terrarie har normalt sett ventilation både uppe och nere för att få en ok luftgenomströmning, har du inte det kommer det garanterat bli jättevarmt för djuren.

Annars har jag gått i samma tankar, det vore både praktiskt och snyggt.

Ja ventilation ska jag ha förstås :) Blir på framsidan och översidan antar jag. Har jag på en kortsida så blir det bra ventilerat för den vänstra klungan men inte för den högra som får vänstra klungan på en sida och väggen på andra sidan...

Ett alternativ skulle iofs vara om man byter ut ena skjutluckan mot nät istället för glas. Fast det vete fan hur man ska få fast nätet då. Hade föredragit det egentligen men jag är inte så händig...

Den här typen av "nät" kanske är stabilt och gnagarsäkert nog för att fungera som skjutlucka? Frågan är bara var det finns att få tag på...
http://www.tropikhuset.se/terrarier/TERRARIE16.jpg

Man får nog göra en ram och fästa nät på på annars.
Eller om du kunde få tag på lite gamla hamsterburar i galler att klippa sönder. Så skjutluckan är i galler helt enkelt.

Ja nåt sånt där har jag tänkt mig som ventilation iaf, det är väl det man brukar ha va? :)

Annars så ja, nån nätad skjutlucka skulle sitta fint. Just det där blir nog för lite hål på tror jag, som en plåtlucka med massa hål bara :D Vanligt fyrkantsnät borde ju fungera men som du säger, man får ordna med nån ram isf... Just fyrkantsnät är ju inte så dyrt heller. Ska köpa sånt ändå så jag kan bygga en rasthage för hamstrarna och mössen, och så en utebur åt marsvinen, så det lär ju bli spillbitar över som akn användas då också :)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix