Bygga stall

S

snorkan

Jag ska bygga stall. men jag har en del funderingar.

Jag ska bygga 3 boxar, 1 sadelkammare och en stallgång på ca 35-40 kvm.

Vad jag har förstått är oisolerat det bästa för hästarna, men man vill ju gärna kunna vara i stallet själv också då det är 25 grader kallt.

Och att ta vara på hästarnas värme låter ju ekonomiskt om man har ett isolerat stall.

Kan man isolera, och sedan ha stalldörren på glänt under natten, för att sedan stänga den då hästarna går ut, för att behålla värmen under dagen?

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Bygga stall

Stalldörren räcker inte som ventilation i ett häststall. Det måste finnas tilluftsdon till varje box så att det täcker för 300 kubikmeter i timmen för stor häst. Det behövs även frånluftstrumma eller motsvarande. Vill du ha ett isolerat stall så kommer det att hålla sig över nollan även när du har tillräcklig ventilation. Ett enkelt sätt att lösa detta på är att ha öppet mellan takfot och vägg längs långsidorna på stallet samt en trumma alternativt öppen nock i taket. Kika gärna på lite olika ventilationslösningar i stall innan du bestämmer dig. Om du inte har tillräcklig ventilation utan bara använder dig av dörren så kommer du få problem med fukt bland annat vilket varken är bra för byggnaden eller hästarna.

Att bygga oisolerat är billigare och bättre för hästarna, lättare att få bra ventilation i stallet men knepigare att få vattnet att funka.

Varför inte köpa boken "att bygga häststall" och läsa i den? Där finns mycket tips och idéer som du kan ha nytta av i ditt bygge.

jag har lite liknande funderingar, men hur/vad menas med oisolerat.är det bara bräder punkt slut? då är det lika kallt som ute?
o sedan har man isolerad sadelkammare?
om man skulle bygga av lecablock (heter det så på svenska) räknas det som oisolerat?

Man kan väl enkelt säga att om du bygger med lecablock och isolerar taket så blir stallet isolerat. Om du inte isolerar taket så blir stallet oisolerat. Om du inte isolerar taket så bör du ha kondensskydd i taket i någon form för att slippa dropp ner på hästarna. Oisolerat med trä är som du säger i stort sett bara trä utan isolering mellan yttervägg och innervägg (man prukar då ha tät skiva upp till mankhöjd och därefter glespanel eller vindnät tex).

:idea: ahaa! lecablock skulle jag villa bygga av, det andas ju och verkar bra,men det kan bli rätt så dyrt om jag fattat rätt.o sadelkammaren måste ju säkert isoleras ytterligare.

Lecablocken är inte så farligt dyra. Men putsningen är ganska kostsam om du vill att det ska hålla länge. Annars kan man ju bara slamma o kvasta det...
Jag har byggt i leca. På utsidan har jag nätat och putsat. På insidan bara putsat. Ska bli "skoj" o se hur mycket bättre det håller. Ville inte näta i boxarna eftersom hästarna kan riva sig på det m de sparkar upp lite av väggen...
Jag har isolerade block till sadelkammaren, resten inte. Taket är isolerat ovanför sadelkammare och skötrummet. Jag har uteboxar med skötrum att gå in i och göra iordning.
Underbar luft i boxarna :)

Ja den kanske man skulle ha köpt, det var en bra idè, tackar :)

hur fasiken använder man paint ?:mad:rutan som ska bli stallet försvinner ju så fort jag ska sätta dit ett sträck till???

Vi har isolerat stall, vi har dock inte hunnit fixa ventilation ännu. Vi har stalldörr som är delad (underdel, överdel) på nätterna stänger vi underdelen och har överdelen öppnad, funkar rätt bra faktiskt och blir inte dålig luft, dock är ju ventilation bäst. PÅ dagarna stänger vi dörrarna och stallet blir lite varmare än vad luften är ute. Vår sadelkammare har även värme på 12 grader och där har vi också vattnet vilket jag rekommenderar starkt! Ledningarn fryser inte.

nåt i den stilen skulle jag vilja ha! här är måttena helt uppåt väggarna men typ detta. men helst med 3 boxar..(och ett hönskrypin..)

verkligen storstilad arkitektur :)

Har fått för mig att hästar och höns inte en en så bra kombination.....

Jag har ett trehästars stall. Har boxarna efter långväggen, öppningen på andra sidan långväggen och en stallkammare på ena kortsidan. Har då en stallgång på 3x7(7,5?) meter.

Vi har gammaldags ventilation. En stor justerbar öppning i taket och ventiler i hästboxarna. Vi har elkabel för vattnet fram till dess att ledningen går ner till kopparna.
När det är väldigt kallt stänger vi ventilationen då hästarna är ute. Innan vi tar in dem sätter vi igång värmefläkten och öppnar upp ventilerna. Då bör värmen ha stannat kvar i väggarna. Den ev dåliga luften (pga ingen ventilation) blåses ur innan hästarna kommer in.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat