Bygga stall/boxar av garagebyggnad

Trollfia

Trådstartare
Vi planerar köpa två hästar framöver och funderar lite kring det här med stall. Vi funderar på lösdrift för dem, men oavsett måste man ju ha tillgång till stall. Vi har ett gammalt garage vi tänkt bygga om, det är ca 30 m2, betonggolv, högt i tak, brunnar i golvet, vattenslang har vi utanför så det är perfekt så. Men vi funderar nu på vad som är bäst, att bygga två stora boxar därinne, eller att helt enkelt bara ha en enda stor box av hela utrymmet att ha hästarna i tillsammans lösa då de är inne? Hur skulle ni gjort?
Om man bygger två boxar, har ni tips på hur man bygger själv (alltså inte köper färdiga sektioner) med virke från typ byggmax? Funkar det att sätta armeringsnät över fönsterna (två st smala som sitter väldigt högt upp). Andra tips?
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

hur är de 30kvm uppdelade? dvs är det en byggnad på 5*6 eller är den helt 4kantig eller mer långsmal?

enklast är nog att göra en gruppbox på 20kvm (du behöver bara 18 men ju större ju bättre ^_^), så får du 10kvm för att ha skötsel plats och utrymme för sadelkammare eller liknande.
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

hur är de 30kvm uppdelade? dvs är det en byggnad på 5*6 eller är den helt 4kantig eller mer långsmal?

enklast är nog att göra en gruppbox på 20kvm (du behöver bara 18 men ju större ju bättre ^_^), så får du 10kvm för att ha skötsel plats och utrymme för sadelkammare eller liknande.

Tack för ditt svar! Den är 6*5 m. Finns det några problem att ha dem i en gruppbox?
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

Jag skulle förmodligen ha gjort två boxar, 9kvm per styck och haft en stallgång på 2m.

Men helst skulle jag nog ha gjort två boxar på 3,5*3m och engelska boxdörrar ut ifrån dem på baksidan. Sedan en gång på 1,5m till redskap och foder och liknande, som aldrig används till hästarna. :)
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

beror på vad för hästar du har, jag hade min shettis och min lilla b ponny i samma box i ca 12 år, största problemet var att shettisen inte skulle ha så mycket hö och b ponnyn skulle ha mycket. löste det med att ge b ponnyn kraftfoder i gången och sen fick de dela på ett fång hö i boxen. och sen gick de i olika hagar ute, shettisen i gräs fri hage och ponnyn i stor gräshage och fick extra hö :D.

dessa ponnyerna kunde knappt vara ifrån varandra, och gnagde hål i boxväggen hos förra ägaren för att kunna nosa på varandra :love:.
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

fast har man bara boxarna som reserv så är det väl bättre med en större yta att röra sig på än 2 bås som bara står tomt eller fylls med bråte(vilket brukar hända om man inte använder boxarna så ofta :p)

går hästarna väldigt bra ihop och kan fungera i en gruppbox så hade jag byggt en, och då hade boxen som t ex förvaring av spånbalar, skottkärran osv, och ha så man kan binda upp hästarna där vid hovslagar besök. men ha så man lätt kan slänga ut det som står i boxen stänga dörrarna och ha det som gruppbox.
exempel. boxvägg på 145cm, hästarna är 160 i mkh, dvs skalenligt mer eller mindre.
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

fast har man bara boxarna som reserv så är det väl bättre med en större yta att röra sig på än 2 bås som bara står tomt eller fylls med bråte(vilket brukar hända om man inte använder boxarna så ofta :p)

går hästarna väldigt bra ihop och kan fungera i en gruppbox så hade jag byggt en, och då hade boxen som t ex förvaring av spånbalar, skottkärran osv, och ha så man kan binda upp hästarna där vid hovslagar besök. men ha så man lätt kan slänga ut det som står i boxen stänga dörrarna och ha det som gruppbox.
exempel. boxvägg på 145cm, hästarna är 160 i mkh, dvs skalenligt mer eller mindre.

TACK för dina SUPERfina teckningar!!! :)
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

Fast det kanske är lite kaka på kaka med en lösdrift och en gruppbox? Vill ni använda garaget främst som skötselavdelning så kanske det är smidigare att satsa på en rejäl uppstallningsplats (3 x 5 m) och sedan göra två mindre boxar att ha för tillfällig installning? Alternativt göra en uppstallningsplats som man kan göra om till en sjukbox/fölbox vid behov, ha en mindre box upp till + yta för förvaring?

Vi ha en byggnad på ca 10 x 5 meter som vi gjort om till uppstallningsplats (knappt 3 x 5 m) + gruppbox/lösdrift (7 x 5 m). Eftersom detta är i minsta laget för 3 hästar så har vi sedan förlängt byggnaden med en utbyggnad med grusbotten som är ca 45 m. Den går att strö upp, men vi har inte haft behov av det. Uppstallningsplatsen går snabbt att göra om till sjukbox.

Vi har gjort boxvägg och innerväggarna med 45 mm tjockt plank ca 1,5 meter upp. Däröver har vi tunnare brädor. Vi har rutnät 5x5 cm för fönstren, men det är inte armeringsgjärn (gjutet och därmed för klent har jag fått lära mig) utan smitt järn. Vi har öppet upp till nock, det är plåttak men insidan är ett halmtak. Perfekt då det inte kondensdroppar!
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

om det inte är givet med lösdrift utan ev. uppstallning regelbundet så undrar jag lite över vilken typ av garage det är?
för permanentare uppstallning, om det ffa är ett betong garage, så hade jag defintivt velat ta i beaktning ventilationen i en sån byggnad? vet många som missat det, och luften därinne blir helt galet dålig med hästar uppstallade, med fukt som inte kan ta sig ut och ammonikak från bäddar osv helt inpackade i betongen. förödande för hästarnas luftvägar. bara en passus, det låter inte som du har tänkt ha dem där i sig annat än för skötsel och uppbindning, men en inflik om det trots allt skulle vara så att det ev. ska tjäna som stall och är ett betong garage osv. om min reflektion finns med i sammanhanget så måste ni satsa på bra fönster och dörrar lösningar och ev. fläkt osv. är mitt råd.
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

Håller med, behöver man boxen som sjukbox, fölbox eller bara stänga in hästarna pga storm så vill man nog stänga ordentligt.

Men en bra fläkt är nog väl investerat, man behöver ju inte ha igång den när man bara har stallet som skötselplats. Men vid fuktigt väder och hästarna är inne av ngn anledning så är det trevligt med frisk luft :p.
 
Sv: Bygga stall/boxar av garagebyggnad

Håller med, behöver man boxen som sjukbox, fölbox eller bara stänga in hästarna pga storm så vill man nog stänga ordentligt.

Men en bra fläkt är nog väl investerat, man behöver ju inte ha igång den när man bara har stallet som skötselplats. Men vid fuktigt väder och hästarna är inne av ngn anledning så är det trevligt med frisk luft :p.

Tack igen för era väl genomtänkta svar! Måste fundera vidare på det här känner jag...
Vad gäller ventilationen så har vi den stora turen att det sitter en rejäl fläkt installerad redan som fanns när vi köpte. :D vi har haft höns för vinterförvaring i garaget och då användes fläkten flitigt och det fungerade absolut perfekt!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 490
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 730
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp