Bygga sänggavel - hjälp en newbie

lilstar

Trådstartare
Nån som har hottat upp en resårbottensäng från Ikea? Jag skulle vilja snygga till min med en enkel sänggavel. Även en som har tummen mitt i handen borde väl kunna snickra ihop en sån här?
Det jag inte fattar är hur man ska fästa den i sängen. Spikar man ihop den med sängbenen eller står den löst?

Nån som har hottat upp en resårbottensäng från Ikea? Jag skulle vilja snygga till min med en enkel sänggavel. Även en som har tummen mitt i handen borde väl kunna snickra ihop en sån här?
Det jag inte fattar är hur man ska fästa den i sängen. Spikar man ihop den med sängbenen eller står den löst?
Ibland fäster man sänggaveln i väggen för säkerhets skull.

IKEAS sängbottnar brukar ha färdiga hål i träramen, för att fästa deras egna gavlar. Där kan man ju åka snålskjuts och skaffa vangbult för att fästa, men då får man mäta in så den egentillverkade gaveln har hål och ben där IKEA tycker.

Min står av sig själv mot väggen, även om jag tar bort sängen.
Men då är den ganska tung i sig själv, kapad från en gammal trasig utdragssäng

IKEAS sängbottnar brukar ha färdiga hål i träramen, för att fästa deras egna gavlar. Där kan man ju åka snålskjuts och skaffa vangbult för att fästa, men då får man mäta in så den egentillverkade gaveln har hål och ben där IKEA tycker.

Jag kravlade under sängen för att titta och ta mig tusan det finns faktiskt två färdiga hål där! Det hade jag aldrig kommit på att titta efter!

Fråga två: Kan man spika ihop brädorna istället för att borra? Eller kommer den typ ramla ihop då? Jag har såg och hammare men ingen borrmaskin.

Det ska nog vara självborrande skruv om det ska skruvas utan att borra först.
Men jag hade spikat och tyckt att det var bra så. Kanske mer än två per bräda om de är breda.

Jag gjorde det ännu enklare för mig och använde en gammal kökssoffa som huvudgavel - det blev jättebra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar