Bygga rundkorall

M

Mindful

Funderar på att bygga en rundkorall hemma. Nu undrar jag hur stor i diameter bör korallen vara? Underlaget bör väl inte vara för tungt då det blir jobbigt för hästen att jobba i korallen.

Sv: Bygga rundkorall

Tror vi byggde våran till en 18 metersvolt.

Inte för tungt men heller inte för stumt:)

Tror vi byggde våran till en 18 metersvolt.

Inte för tungt men heller inte för stumt:)

Tycker du att 18m är lagom? I den andra tråden jag fick tips om så står det 15m om den bara ska användas till löslongering som jag ska göra. Skillnaden är ju i.o.f.s inte jättestor...
Vad har du för underlag?

Vi hade ju tanken att rida in ungarna i den och då kändes det bättre med en lite större, den är 17-18 kanske jag kommer inte riktigt ihåg men det har funkat jättebra:)

Vi har nån sand variant som vi tog nere ifrån en äng och den blir bara bättre och bättre:)

Ok- tack för ditt tips. Man kan ju ha otrolig hjälp av en korall i syftet att arbeta unghästar som var min första tanke. Tackar o bockar! :bow:

Vi hade tidigare en mindre corall (ca 15m) men när vi flyttade den så gjorde vi den större (ca 19m). Jag hade faktisk kunna tänka mig att ha den kring 22 m just för att voltarbete sliter mindre ju störe ytan är. Vill man ha fler användningsområden (sitta in en unghäst, prova sätta på skaklar etc) så blir det mer lättjobbat ju större volten är.

När det bestämdes att corallen skulle byggas ut så var det en del oro från "nh-jobbarna" att det skulle bli för stort men de verkar nöjda med hur den blev.

Vi hade tidigare en mindre corall (ca 15m) men när vi flyttade den så gjorde vi den större (ca 19m). Jag hade faktisk kunna tänka mig att ha den kring 22 m just för att voltarbete sliter mindre ju störe ytan är. Vill man ha fler användningsområden (sitta in en unghäst, prova sätta på skaklar etc) så blir det mer lättjobbat ju större volten är.

När det bestämdes att corallen skulle byggas ut så var det en del oro från "nh-jobbarna" att det skulle bli för stort men de verkar nöjda med hur den blev.

Ok- tack så mycket för ditt inlägg. Det fick mig att fundera. Kanske bättre då att bygga den något större. Den kommer att användas till löslongering men även användas till att "sitta in" unghästen och rida litegrann i åtminstone skritt för att lära den att ge efter för tryck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka