Bygga ridhus

Sv: Bygga ridhus

Vet inte om jag får svara, har inte byggt ridhus, men fick igår hem en offert på limträbalkar, tak (plåt) och plintar. För ett ridhus med måtten 30x70 skulle balkarna kosta 744 000kr +moms, tak 302 000kr +moms och plintar 179 300 kr +moms.:eek: Här tillkommer kostnader för avrinningssystem 33 000 kr +moms portar (6,0x4,0m) om man vill ha det 14 000 kr +moms.
Höll på att trilla av stolen när jag läste, de här priserna måste sjunka rejält om man bygger mindre. Grannarna har byggt ridhus (stålstomme)och påstår att det gått på ca 700 000 kr inkl underlag. Det är faktiskt klätt med trä inte plåt, ganska mycket ljusinsläpp och ett superbra underlag. Sargen hade inte ingått i det priset, fast i ljuset av detta låter det extremt billigt!!!

Jag som var så stolt för att mitt ridhus minsann skulle byggas till ett vettigt pris då jag inte skulle ha några väggar och har en sambo eller far som kunde fixa schakten, tji fick jag.

MVH uteryttaren

Begär in fler offerter och fila på hur du vill ha det. Vissa saker kanske går att ordna via bekanta och på så vis dra ner kostnaden? Jag är inte så insatt i ridhusbygge, men begär så många offerter du kan och försök pressa priserna lite! Jag vet inte om de priser du fick är rimliga men man ska alltid jämföra olika alternativ tycker jag :)

Totalkostnad ca 400 000 kr för ridhus 22x42m. Byggt -04 helt på egen hand. Enda hjälp av utomstående var svetsning av takstolarna. Byggtid 8 mån och då gick varje ledig minut till bygget. Väggar av trä, sekundapanel fr närbeläget sågverk, köpt in material under en längre tid då vi hittat billigt. Dyraste delen, kondensbehandlad takplåt, ca 125 000 kr. Kontakter i byggbranschen gjorde även att vi kunde få rabatter på bl a skivor till sarg, rödfärg mm. Lycka till med bygget.

Kolla på olika alternativ. Var noga med underlag. Finns lite dyrare underlag men kan hålla ganska många år utan at du ska behöva något. Ett bra underlag är A och O.

Vi har funderat ett tag. Kollat runt och så. Följer alla byggen med intresse.:D

Ett bygge, uppmurat ridhus med trad. trätakstolar rasade för några veckor sedan. Inte klart på långa vägar. Men mer än halva långsidan och en kortsida samt takstolar rasade. Olika teorier om varför det rasade men visst gav det en tankeställare om att kompetens är ett måste. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama