Bygga pool/växthus i timmrat hus

Fillifjonkan

Trådstartare
Någon som har gjort det? Hur blev det? Vad ska man tänka på? Har letat på nätet men inte hittat något om det.

Tanken är att sänka ett av våra hus ca 5 m så att det blir en plans. Det är en stor källare i huset och vi tänkte isolera runt där poolen ska vara, golvet ska vara av tegel så att det värms upp, stora glaspartier längs hela södra väggen som man ska kunna öppna upp, taket ska ha rejäla ljusinsläpp och runt sittdelen blir det som ett växthus. Tanken är att ha möjlighet att bada,mysa och ha växthus stor del av året då vi bor i den kallare delen av Sverige där vi i år hade 6 dagar med temp över 20 plus....

Bygg sådant utanför som en egen byggnad intill istället.
Är rätt övertygad om att det blir bättre på alla sättochvis. Timmerhusens konstruktion gr dem olämpliga att öppna upp till fler fönster och där är stockar på tvären i huset som håller i väggarna som man inte kan vara utan hursomhelst.

Med ett växthus med spaavdelning som ligger utanför så är det kontroll på fukten med och man slipper blanda nya byggmaterial och metoder med de gamla i timmerhuset. Passa på att få till badrum, toa mm som ger fuktspridning i denna nya del så klarar sig det timmerhuset bättre med.

Var och besökte ett hus där de grävt ner ett växthus och lagt det på sydsidan av ett gammalt hus, riktigt fräsigt. Tror inte de hade så varmt så det var ren vinterträdgård men de förvarade nog växter där som behövde lite varmare än ute under vintern.

Kan bara hålla med föregående. Timmerhusets konstruktionssätt går inte ihop med att ta bort stora delar av en vägg. Handlar inte bara om att ta upp tyngd, utan hur saker hålls ihop i sidled också.

Ja det är inte aktuellt att bygga något nytt för tanken är att vi dels vill sänka det befintliga huset med ca 5 m och funderar på vad vi kan göra med det. Undrar om det inte finns någon typ av färg som kan skydda timret/alternativt får vi sätta upp innerväggar.

Gör som förr - kallställ övervåningen. Behöver inte vara svårare än så, behöver inte plockas ner.

Det går att bygga som en kur inne i huset till badrum, om man nödvägtvis vill det - men går lika gärna att ställa den på utsidan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 817
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar