Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig sett den fäst så. Hur hjälper den att bromsa? eller tänker jag helt galet nu?
Hur ska den annars va fäst?
Det brukar finnas separata fästpunkter, öglor, för bakselen. Som den sitter nu så är det ju samma effekt som att den är fäst längre bak, såvida den inte är fäst i däckeln/skakelfästet i däckeln. (Men det är den inte va? Ser inte ut som det på bilden) Jag fick ha likadant på en ponny jag hade förut eftersom bakseleöglorna satt för långt bak. Fördelen är då med maratonöglor (japp, det var såna på bilden som jag menade), alternativ stora långa skakelöglor är att skakeln kan glida fram bättre i fästet, så att bakselen hinner ta i innan däckeln dras fram.
Jag funderar lite över bröstan, jag kan tycka att den kanske är kort? Men det är svårt att se när de inte är i drag. Oavsett så tycker jag på bilden att det ser ut som om ponnyn inte har något vidare bra läge för en bröstsele? Min förra ponny hade en hals som fäste mellan frambenen (som så många ponnysar). Nu är det mycket päls på bilderna, men det ser minst ut som om bröstan sitter för lågt? Sen undrar jag om inte draglinorna är alldeles för långa? Jag tänker att det är bara några cm du har i skakelöglan innan den drar i däckeln, men draglinorna ser ut att vara längre än så?
Jag menar absolut inte att vara oförskämd och ge dig tips du egentligen inte bett om, jag vet bara hur jäkla svårt det är att sela bra på en liten ponny. Sällan dessa småttingar har bra förutsättningar för en standardsele. Och så är det ju så små marginaler i rörelsen också. Skitsvårt. Mycket enklare på stora hästar.
Vad är det för rör i skaklarna idag? Om det är av en bra dimension och godstjocklek så hade jag satsat på att göra som på bilden. Svårt att veta vilken ögla som blir bäst när man inte vet riktiga längden på skaklarna och ponnyns placering.
Om du gör som på bilden, och rören är OK, så passa på att göra skaklarna ställbara i längd! Det är guld värt, om vagnen är tillräcklig i storlek att även passa lite större ponnyer. Bra för framtida bruk, och bra för andrahansvärdet.
Till min ponny hade jag en ergonomisk brösta från Zilco. Empathy tror jag att den hette. Den satt riktigt bra, han drog så otroligt mycket bättre i den.
Humm.. Men om vi gör den ställbar i längd, så måste man göra den ställbar i höjd, för att passa större ponnyer. Jag ska ta ett kort på hela kärran igen idag (och rita lite till )
Ska kolla lite på Zilco Empathy!
Såhär är min fäst:
Ska egentligen fästas i "öglorna" som syns men då hamnar den för långt bak. Fattar fortfarande inte hur din baksele hjälper att bromsa vagnen?
Skillnaden mellan att fästa dem i öglorna som du har på din vagn - men inte använder (av förståeliga själ av placeringen..) och som på PrittePuffs vagn är ju vara att fästena sitter längre fram. Den bromsar vagnen på samma sätt, dvs att skaklarna bromsas av bakselen innan skakelöglan tar emot i däckeln. Och i PrittePuffs nuvarande anspänning så tar ju däckeln aldrig emot.
Är det ingen risk att din baksele glider på skaklarna om du bara surrat den?
Kanske jag som tänker galet. Skyller på tentaperiod
Nej mina glider inte alls faktiskt snurrar 3 varv och de sitter bra. Vi har inte så mycket backar i Danmark nej men hade såklart velat svetsa om men orkar inte fixa det nu när detta fungerar så bra.
Hahaha jag sitter och skriver en 4000-ords review över astråkiga artiklar med inlämning på onsdag, därav min flitiga aktivitet på buke...
Nu har jag gjort en liten ritning i paint om hur jag funderar på å bygga om rockarden. Men funderingen just nu är om jag ska ha kvar öglan som är där nu och använda som den är till bakselen (grön ögla) Eller om jag ska göra en ny ögla på det jag lägger till framåt (lila ögla)
Vad tycker ni?
Den röda "öglan" blir i formatet som en maratonögla, och höjer skackelfästet med 25cm så att rockarden blir vågrät och jämn i vikten
Så här ser vi ut-Catherine-
Du råkar inte ha en bild på din vagn?
Så här ser vi ut
Såhär är min fäst:
Ska egentligen fästas i "öglorna" som syns men då hamnar den för långt bak. Fattar fortfarande inte hur din baksele hjälper att bromsa vagnen?