Bygga muskler

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sunnatunna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 672
S

Sunnatunna

Jag behöver tips för att bygga muskler på bakdel,rygg och hals. Hästen i fråga är otroligt mjuk i hals, då hon rids mkt på böjda spår. Trots klättring, longering över bommar, mycket skrittarbete osv. har hon ändå ALDRIG byggt nåra muskler! Konditionen har förbättrats, men hon har aldrig byggt några muskler. Jag tycker detta är konstigt då hon rids med regelbundet och allt annat jag kan tänka mig är uppkollat.

Kanske gör jag inte muskelbyggande övningar? Har ni isåfall tips på några, eller ska jag kanske förbättra något annat? :crazy:

Tack på förhand,:bow: helt confused ;)

Sv: Bygga muskler

jag har också en häst som inte bygger muskler så lätt. Min tränare sa att jag skulle gå nedför i branta backar jätte sakta, korta steg + att gå i form. sen skulle jag longera i men inspänningar så att han går lång och låg. för då tränar dom ryggen. Om man ska träna bakdelen ska man klättra, trava mkt i form, eller överhuvudtaget trava, spec där det är ganska tungt tex i snö, sand, skog eller ngt liknande. Man ska också göra mktmktmkt galoppfattningar i båda varven. :):) hoppas du fick ngt nytt tipps :)

Hej!
Tänk också på att för att bygga muskler krävs det att hästen får näringsrik mat. Svårighet att sätta muskler kan bero på proteinbrist, eller brist på någon vitamin eller mineral!

Det är också viktigt att hästen får vila tillräckligt mkt annars kan den inte heller bygga muskler på rätt sätt.

Se över foderstaten och se framför allt till att hästen får tillräckligt med protein! Utan tillräckligt med protein kan hästen inte bygga muskler, utan träningen blir istället nedbrytande.

Tyvärr är det många islandshästägare som är rädda för proteinrikt foder, då de tror att proteinet är "boven" bakom fång och eksem, vilket inte är fallet.

Hur gammal är hästen?
Bakgrund?
min häst hade en hel del mask när han kom från island som 6 månaders, det har han fått "lida" för efter det. han är typen som nästan aldrig blir tjock. (är för övrigt ordentligt parasitfri nu, kollat genom träckprov) I och med att han har svårt med hullet har han även haft svårt för att sätta muskler.
Framtill att han var nio växte han mer eller mindre och nu när han är tolv har han äntligen börjat bredda sig något och "bli häst". Precis som männinskor har ju hästar olika lätt att gå upp i vikt, muskla sig osv. Men att kolla för parasiter och att se över foderstaten känns som en bra idé.
Är hästen tunn och omusklad eller stor och omusklad?

Måste bara tillägga: Är det Tilda? För i så fall är det inte konstigt att våra hästar e lika!???:)
//Lotta

Måste bara tillägga: Är det Tilda? För i så fall är det inte konstigt att våra hästar e lika!???:)
//Lotta

Ja, det är Tilda :d
faller bra in på din beskrivning tidigare i tråden! ;)

Som sagt var, kolla över din foderstat! Det är alltid bättre att ge för mycket än för lite mat.
I skritt använder hästen mest muskler. Skritt på helt långa tyglar i terräng (tex. stiglöst) då hästen måste lyfta högre på benen är extremt nyttigt.

Min häst är svårt att bygga muskler på så han får i samband med tömkörning, träningsridning samt klättring i upp och nedförsbackar Equitop Myoplast som vi köpte hos veterinären på Stav.
Synd bara att det tar så jäkla lång tid för dem att bygga muskler bara.:(:mad:

Ger du henne E-vitaminer? Det är annars också bra tycker jag om en häst har svårt att muskla sig..

Och Tokosel... då det inte förekommer naturligt i våra marker måste det tillsättas. Utan Selen inga starka senor/muskler... Särskilt viktigt på växande hästar men även vuxna behöver sitt Selen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 331
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 863
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 224
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka