Bygga muskler

S

Sterling

Kan någon ge mig tips på hur jag ska stärka pållan? Bra kondition och så hon kan orka bära sig i kort galopp? Jag vet att det egentligen bara är att träna mycket markarbete och sådär, men jag tänkte om det någon vet någon bra övning som kan stärka henne. Också om någon har någon övning där hon måste korta sig mycket och där det krävs mycket lydnad. :)

Sv: Bygga muskler

Puttar...

jag brukar klättra med nin pålle, men mark övningar har jag noll koll på... Gör vad tränaren säger.

jag har alltid klättat o asfaltstravat för att få mina hopphästar starka, just hopphästar med speciellt halvblod kan vara svåra o korta riktigt bra i galloppen men prova lägg småvolter i varje hörn på fyrkantspåret det har hjälpt mig jättebra att samla mina hästar. lycka till :)

Jag rider ju bara på små ponnysar men på min C-ponny brukar jag träna i skogen på att gå små korta steg och länga och korta henne mkt. och sen när jag tränar i galloppen brukar jag ha bommar med olika längder och länga och korta mellan dom. Det brukar funka väldigt bra på henne :)

okej, tack alla :) nu är det bara att testa det på henne också ;)

Rid mkt över bommar och MYCKET övergångar. Tex öka på kortsidan, korta halva långsidan, lägg en volt, galopp, öka på kortsidan och halva långsidan, volt, trav, snett igenom i ökad trav, skritt ett par steg vid väggen, trav igen, halt mitt på kortsidan.. Osv.. Lycka till :D

Tänk på att inte fastna i en övning utan hela tiden behålla frammåtbjudningen och aktiviteten ;)

Rid mkt över bommar och MYCKET övergångar. Tex öka på kortsidan, korta halva långsidan, lägg en volt, galopp, öka på kortsidan och halva långsidan, volt, trav, snett igenom i ökad trav, skritt ett par steg vid väggen, trav igen, halt mitt på kortsidan.. Osv.. Lycka till :D

Tänk på att inte fastna i en övning utan hela tiden behålla frammåtbjudningen och aktiviteten ;)

haha, det var mycket på en gång :D men jag förstår vad du menar, det låter som en god idé :)

som raider_ säger mkt övergångar. OFTA! skritt till galopp tre steg. ny övergång etc. från travtill galopp, galopp till skitt, skritt till galopp. andvänd gärna bommar i det arbetet, cavelleti, studs, sockerbitar. Lägg upp lite olika avstånd på bommar, ex så du aknske har en serie med 21-22 m du kan andvända dig av bommar eller upphöjt det gör du som du vill men kom på det gör volter åt bägge håll, mindre och mindre (då tvingar du ju henne korta ihop sig) gör även övergångar imellan serierna och fortsätt på nästa. detta gör att du tränar upp kontrollen, lösgjortdheten, aktiviteten, tja allt.. pröva dig fram. Tänk på att inte sitta för länge och nöta sånna här saker för det är rätt krävande att korta sig om hästen inte har gjort det jätte mkt (jag vet ju inte hur mkt riden din häst är, men ett tips bara)

som raider_ säger mkt övergångar. OFTA! skritt till galopp tre steg. ny övergång etc. från travtill galopp, galopp till skitt, skritt till galopp. andvänd gärna bommar i det arbetet, cavelleti, studs, sockerbitar. Lägg upp lite olika avstånd på bommar, ex så du aknske har en serie med 21-22 m du kan andvända dig av bommar eller upphöjt det gör du som du vill men kom på det gör volter åt bägge håll, mindre och mindre (då tvingar du ju henne korta ihop sig) gör även övergångar imellan serierna och fortsätt på nästa. detta gör att du tränar upp kontrollen, lösgjortdheten, aktiviteten, tja allt.. pröva dig fram. Tänk på att inte sitta för länge och nöta sånna här saker för det är rätt krävande att korta sig om hästen inte har gjort det jätte mkt (jag vet ju inte hur mkt riden din häst är, men ett tips bara)

det låter toppenbra! tack för ett bra tips till en övning!

Inga promblem. Lycka till!

När du märker att hon stärker sin galopp (det märker du) så kan du ju sitta och testa hur mkt du kan samla i läget du beffiner dig i, sammla på en volt eller på långsidan sedan rider du på lite frammåt igen, så att du hela tiden märker att övningen ger någon effekt emd det hela!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Lager
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 534
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar