Bygga muskler..

N

Nykvist

Jag har en unghäst på 4 år som jag jobbar med. Har ingen paddock att träna i utan det blir mest i skogen. Han behöver bygga upp ryggmusklerna och jag undrar vad som "tar mest".. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Sv: Bygga muskler..

Hur mycket riden är den rent generellt? hur ofta går den, hur tränar du hittills, hur länge är den riden regelbundet osv?
försöker få en bild av hästens utgångsläge. har du en bild?

rent generellt så bygger och stärker mycket ridning i skritt på lång tygel i kuperad terräng unghästen mycket och bra. den får se sig för, kommer ner och slappnar av, och arbetar då effektivt när den kliver i terrängen och balanserar upp sig.
lättare klättring är också bra, föredrar mjuka, längre backar än korta tvärbranta.

joggintervaller lite längre sträckor där hästen får möjlighet att komma till ro och slappna av, dvs inte för oländig snubblig terräng där den spänner sig.

det viktiga i muskeluppbyggande arbete är ett varierat arbete och upplägg över en längre period, dvs planerat arbete, samt en god foderstat. men det vet du säkert redan!

Lycka till! mvh/m

Tack för svaren!!
Min häst är en fjording på 4år och vi rider 4-5 dagar och vi rider mycket i skogen över stock och sten.. Det blir faktiskt mycket skritt och trav så det lät ju positivt.
Han är riden i stort sett regelbundet det senaste året.. Har haft honom sedan i mars.. Han är min första unghäst så jag vill att allt ska bli bra.. Han är alldeles underbar:love:
Tyvärr har jag inga bilder då min dator krånglar..

klättra, rida i skogen över stock och sten (bokstavligt talat) samt att rida på lite längre intervaller i ett jämnt tempo med stadig hand så att den söker sig neråt - framåt och får upp ryggen.

sen; VILA! vila bygger muskler. inte stressa, hellre en vilodag för mkt än för lite.

även som "mackan" sa; bra foder.

lycka till :)

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
686
Senast: Red_Chili
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama