Bygga muskler

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Någon som har bra tips på hur man kan få hästen att bygga muskler? Har en ponny som har lite ryggmuskler och skulle behöva bygga mer. Gärna bra övningar och tips på foder! :)
Mvh Klubbisen

Cavaletti och klättring har jag hört ska vara bra.
Sen även galoppfattninar, öppna, sluta, skänkelvikningar, fram-/bakdelsvändingar och övergångar kan stärka hästen också om det görs när hästen går i form. Har inga direkta jättebra tips mer än cavalettin och klättringen, då jag söker liknande tips och inbillar mig att hästen bygger muskler av att ridas i form med diverse övningar. :)

Hej! Någon som har bra tips på hur man kan få hästen att bygga muskler? Har en ponny som har lite ryggmuskler och skulle behöva bygga mer. Gärna bra övningar och tips på foder! :)
Mvh Klubbisen
Utgå ifrån grovfoderanalysen och komplettera med det som saknas. Muskler kan inte utvecklas om inte näringsbehoven är uppfyllda.

Hej!
Att rida och jobba hästen i rätt form där den lyfter rygg och bär sig själv är lättare sagt än gjort, jag brukar inte få till det förens i slutet av ridpasset.
Men jag har fått ett par tips på övningar för att behålla ryggmusklerna på min häst.
Trava över upphöjda cavaletti. Stå i lättsits, eftergift på tygeln så hästen sänker huvudet och liksom crawlar över.
Skogen. Skritta brevid stigen, över stock och sten så att hästen verkligen får lyfta på benen och tänka på var den sätter fötterna. ( detta funkar bara bort från stallet på min häst, på hemväg blir han för pigg och snubblar och koncentrerar sig inte)
Fatta trav eller galopp ur skänkelvikning.
Tempoväxla mellan skritt och trav i öppna.

Följer tråden och hoppas på fler tips för att stärka rygg. Kom gärna med åsikter på mina tips.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama