Bygga muskler

SofiaochLukas

Trådstartare
Hej,

Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid.
Han hade inte gjort något speciellt utan ridit och tränats som vanligt när han plötsligt efter en långritt började "tappa" bakdelen ffa höger bak de sista 100m till transporten. Detta höll i sig och han blev en period sämre, höger bak fick han inte med sig alls i vänster galopp bla. Ringde fortast möjligt fysioterapeuten som kom ut och gav honom 2 elbehandlingar och 2 ultraljudsbehandlingar. Han blev då bättre men inte bra.
Efter mycket rådfrågning beställde jag tid hos en veterinär som skulle vara väldigt bra men vi fick ingen bra känsla alls. Hon såg inget konstigt i rörelsemönstret men hittade en kotledsinflammation på vänster fram som sprutades utan att vi fick va med o diskutera. Därefter skulle vi hem och galoppera 18 minuter i vartdera varvet. Detta fungerade i ca fyra dagar sen ville han inte galoppera mer (förståeligt!). I ett annat ärende kom fysioterapeuten ut och kollade en annan häst så hon passade på att kolla Lukas som då var mycket sämre. Ringde veterinärn som då säger att förlitar jag mig på en fysioterapeut behöver jag inte komma tillbaka! Så där tog det stopp!
Efter detta har även akupunktör varit ute och detta har säkert lindrat smärtan men inte hjälpt det primära problemet.

Tillsist fick jag ÄNTLIGEN tag i denna trollkarl till equiterapeut!!! Det räckte med att gå 10 meter innan han sa oj den här hästen har stora problem (och då har man varit runt typ överallt och ingen ser något!). Han klämde och kände och det visade sig att han var maximalt vriden i ryggraden till vänster, vilket gör att han inte kan rotera över i skritten, traven eller galoppen. Han var även högre i vänster sida i korset. Troligtvis har han översträckt sig i vänster bak vilket övergått till höger bak som sedan gått till vänster fram och nu var det även påväg till höger fram.
Han blev idag först uppvärmd av ett elektromagnetiskt täcke innan han fortsatte med kiropraktik, laser och akupunktur.
Det roligaste av allt är att det var en HELT annan häst jag släppte ut i hagen redan direkt efter behandlingen och ett annat plus var att det INTE var svindyrt.




Nu till saken, för att han inte ska ramla tillbaka i fel ställning är det viktigt att jag bygger muskler i bakdelen, han behöver sätta sig mer på bakdelen och höja ryggen. Jag är jätteförsiktig och jätterädd att detta ska komma tillbaka så det kommer nog bli en lång startsträcka i skritt, bäst att skynda långsamt. Är det någon som har tips på hur man musklar bakdelen, får dom att sätta sig mer på baken o höja ryggen? Jag är jättetacksam för alla tips, idéer och övningar :)

Sofia
 
Sv: Bygga muskler

Min häst är svag och felmusklad i rygg och rumpa, så vi har samma "problem". Jag lägger upp min rehab såhär:

- Tömkörning 20-30 minuter typ 4 dagar i veckan. De första fyra veckorna efter ET-behandling enbart i skritt. Nu när det har gått sex veckor så är det kortare inslag av trav och vi har provat en galopp. Ungefär två pass av dessa är på ridbana med bommar så att hon får lyfta upp fötterna. Ibland mindre hinder eller upphöjda bommar, men än så länge inte mer än något skutt.
- Promenad 20 minuter 1-2 dagar i veckan.
- Massage och stretchning efter varje pass
- Kan VARMT rekommendera boken "Den skadefria hästen"
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 416
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 737
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp