Bygga muskler

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Vilket är det bästa sättat att bygga muskler på för travhästar? Skall man rida dem i skritt, rida-köra backe eller sätta på en tryckvagn. Jag vill ha tips och ideér samt erfarenheter.

Sv: Bygga muskler

Backträning för vagn, klättra uppsuttet, galopprepa uppsuttet, tryckvagn, dressyr, terrängridning, intervaller m.m.

Huvudsaken hästen jobbar RÄTT och får chans att bygga upp sina muskler med vila mellan jobben, överträning bryter ner musklerna istället.

Där jag jobbar går hästarna rena klättringspass ca 1 gång i veckan (t.ex måndag). De klättrar i en brant, smal och slingrig backe där de får upp rejäl puls 4 ggr, sedan vilar de dagen efter och nästa dag (onsdag) kan de t.ex gå tryckvagn 4 ggr i en mindre backe och 3:e dagen (fredag) kan de gå intervaller eller backträning för vagn, som exempel. Sedan vilar de över helgen, går normalt alltså bara 3 dagar i veckan och blir bra och framgångsrika tävlingshästar.

Viktigt att hästen får mycket mat och äter bra samt dricker ordentligt, annars är allt träning helt bortkastat...

För att bygga muskler, bra mat så de har nåt att bygga av - och sen skritt, skritt och skritt, gärna i backe och det är viktigt att de inte fuskar.

För att förbereda befintliga muskler för tävling - intervaller.

Uppsutten galopp som Zuzzi nämner i muskelbyggande förutsätter jag inte är galoppintervaller.

Man kan säga att det är återhämtningsperioden som bygger musklerna. Med det inte sagt att hästen mår bäst av att gå i hage och träna sig själv. :eek: Men om man mellan snabbjobben lägger in lågfrekvent arbete som inte bara är jogg rakt fram så kommer musklerna.

Jag joggar aldrig mina, skritt för vagn eller uppsuttet, lite blåbärsdressyr och i bland lite skritt i backe mellan snabbjobben. :idea:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: CaisaCax
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka