Bygga muskler bak?????? HUR???

misen

Trådstartare
för exakt en månad sedan köpte vi ett sto som var extremt mager.. Hon hade ingen livsglöd eller någonting å var så mager att man kunde räkna revbenen på flera 100 meters håll..

nu e de så här att hon har börjar bli jätte fin nu och jag funderar på hur man kan hjälpa henne bygga upp muskler över korset??? hon e trekantik bak..
har tömkört henne nu 3 dagar i veckan så hon har fått mer muskler. I dag slängde jag upp en av små tjejerna på henne å red henne 4 varv i padocken.. Hela hästen lös upp å tyckte det var jätte roligt..

Hon är som sagt fortfarande kantik men mest baktill.. vad ska jag göra??
ska jag fortsätta skritta henne under ryttare eller ska jag bara tömköra??
Ryttaren som rider väger strax under 50 kg så de e inte jätte tungt.. Vi har en sadel som sitter super på henne.. vi brukar vara ute å gå med henne i skogen också... de jag tänkte va om de kunde va ok å skritta henne 10 min 2 dagar i veckan å tömköra henne 2 eller nått.. eller hur tycker ni?

så vad tycker ni jag ska göra.. blev så glad när hela hästen lös upp i dag när hon blev riden.

men hur bygger dom muskler bäst?? hon går i kuperad hage dygnet runt..

snälla hjälp mej..

här kommer före och efter bilder.. de e ca 3-4 veckor mellan bilderna

29173601.jpg

29285115.jpg

Senast ändrad:
Sv: Bygga muskler bak?????? HUR???

:eek: OMGF!!! stackars krake :cry: vilken oerhörd tur att det finns människor som dig som vill göra en sån stor gärning att rädda en sån fin häst!! :bow::bow::bow: du har verkligen gjort ett FANTASTISKT bra jobb!!

vad hade förra ägarna för ursäkt att hon såg ut som hon gjorde?? de där är vanvård alltså!! :crazy:

hon ser ju ut att vara i bra skick idag så jag skulle sätta på sadel på henne om de verkar att hon tycker det är så kul och sen skritta runt i skogen över stock och sten så hon får börja aktivera bakbenen och hela kroppen. skritta i lite uppförsbackar.

allt eftersom hon hon känns starkare så öka intensitetetn i träningen och ''höj'' kraven... men de ska ju fortf vara roligt att vara ute och träna!! men att börja erbjuda henne söka sig frammåt nedåt så man får igång aktiviteten i rygg och bakben är nog inte fel.

men kom ihåg att ta allt lugnt och fint. erbjud henne nya uppgifter när hon känns redo. men var inte heller rädda för att sätta igång henne. för det är det hon behöver. låt hästen bestämma. :)

men som sagt skritt över stock och sten och lite uppför och sen börja med aktivitet i rygg och bakben. har du nån stans med djupare sand att skritta henne lite då och då?? de är skonsamt och bra.

lycka till!! och igen en stor eloge till dig!!!

såg att du skrivit om att skritta henne 10 min 2 dar i veckan när du rider. de tycker jag är lite litet. låt hästen gå 'så länge hon vill och orkar' ju längre ju bättre. skritta tar ju inte så hårt på kroppen och är ju inte uttröttande om inte hästen är sjuk. men jag tycker hon ser väligt välmående ut på sista bilden. så jag skulle vart ute minst en halvtimma i början OM hästen orkar det!!! blir hon trött, ja men hoppa av och gå hem då. men de kan jag aldrig tänka mig att hon ska bli om hon är friskt. sen öka allt eftersom.

om det var min häst och hon var pigg och glad (svårt att veta när man bara sett bild, men hon ser ju pigg ut) så skulle jag skrittat (variera med ridning och tömkörning för att inte överbelasta ryggen på en gång) henne en halvtimma om dan iafl 5 dar i veckan. sen öka för varje vecka. så att man kanske är ute 1½ timme om dan iafl 3 dar i veckan och en timma de andra två dagarna efter nån vecka. för de går fort för en häst att få så pass mycket kondis att de ska orka gå 1-2timmar.

om hon blir trött i ryggen av att bära så kanske variera med att köra, rida, och leda de passen men ändå att hon får gå tiden om du förstår vad jag menar. om du inte kan köra henne så tömkör lite dressyr 30-40 min och öva lite grundläggande hjälper och igång och avsaktningar och halvhalter. även det är bra uppträning.

sen när hon utan problem orkar skritta 1-1½h utan problem komma igång och trava korta sträckor men många.

lyssna på hästen så kommer du långt! :)

Hon är forfarande tunn, så det kan nog ta ett tag innan det märks att hon bygger muskler. Klättring är ett ganska säkert sätt att få hästen att bygga bakbensmuskler. Tömkörning är också bra. Sedan foder med bra fördelning mellan protein och energi förstås. Är hästen inte gammal (alltså under 20) så skulle jag tro att en normal kvot (alltså runt 6) är lagom eftersom hästen behöver bygga både muskler och fett.

Vilken skillnad på före/efter bild.
Vet du vad hon har varit med om innan du köpte henne?
Jag skulle ta det lugnt med henne ett tag och låta henne lära känna er genom att borsta och gosa med henne. Ut och led henne i skogen över stock och sten, i backar så hon får jobba utan belastning i början.
Hur mycket har hon blivit riden tidigare? Spelar ju roll om hon bara har stått i en hage eller de har ridit på henne.( vilket jag inte hoppas i det skicket).

Skulle inte träna speciellt mycket mer än vad du gör nu. Utan ge henne mycket mat, låt henne gå i en kuperad hage och ta in på natten så hon får äta ordenligt. Rida kan man göra när hästen har rygg för det och det har hon inte nu.

Som många har skrivit bör den nog stå inne på nätterna, då det tar mkt energi nu o gräset är fattigare.
Den blir fortare rund om rumpan o hela överlinjen om den får ta sig bättre i hullet först, men å andra sidan är 10 min inget att tala om.

Tur att du tog hand om kraken:bow::love:

hejsan.. Hästen är 4 år gammal. och de e en egen uppfödning som vi sålde som 1½ årig... så jag känner henne mkt väl..

Ang lösdrift så har vi ej så mkt val för dom måste lägga nytt tak i stallet innan dom kan komma in men dom har ligg hall å fri tillgång på fint hösilge i hagen. Sen får dom kraft foder 4 ggr/dag.

Vad som hänt henne innan???? hmm hon har helt enkelt inte fått någon mat =( alla hästar på de stället va magra mer eller mindre.. de värsta va att hon va ej den magraste av dom =( man blir så ledsen.. Hon har varit ute dygnet runt på de stället hon var i en liten liten grus hage..

Ang ridningen... Jo dom red henne dagen innan vi hämtade henne :cry:
stackas flickan... Har haft ute en massör som kännt igenom henne å hon hade faktiskt inte alls så mkt låsningar som jag trodde hon skulle ha.
Så massören kommer ut 1 gång/veckan å grejar med henne..

så jag tror jag gör så att jag tömkör henne 2 dagar/vecka (1 gång i padocken å 1 gån i backar i skogen) ut å går lång runda 1 dag å skrittar henne en liten runda på mjukt underlag (har en runda på 500 meter) som jag tänkte börja med. låter det okej..

eftersom hon har fri tillgång på mat å ej fått mat innan så lämnar hon gärna ej maten nu så hon rör sej inte överdrivet mkt i hagen därför vill jag håll igång henne lite...

låter de bra?? tacksam för all hjälp jag kan få.;)

Nu är det ju svårt att se på bilderna, men är inte hästen helt enkelt byggd med ett toppigt kors? Det är ju inte så ovanligt.

I övrigt håller jag med de andra, mat och omtanke. Och det verkar hon ju redan få.

håller med! det verkar ju som ni är på rätt väg. fortsätt så och gå mkt promenader i början, hon tycker nog det r tillräcklig skoj!
själv satte jag igång en häst som inte vart riden o knappt hanterad för 2 månader sen och de 2 första veckorna gick vi långa promenader och hon var lycklig!
det går ganska snabbt ett tag i början sen brukar det, av egen erfarenhhet, stanna upp lite i utvecklingen.
men som sagt det verkar bra hittils så fortsätt att se hur hästen mår av er träning. bra att kanske gå ut en liten sväng nästan varje dag. OM så bara 10 min. dels för att röra på sig och vänja sig vid att gå ut o bort från stall o allt. ha sadel på på dem korta promenaderna oxå.

nä hon e inte byggd med ett toppigt kors.. hon har helt enkelt inget som fyller upp på sidorna... här kommer en bild på hur hon såg ut när vi sålde henne som 1½ åring.. där ser man ju lite hur hon ska se ut =)

Vi är ute och går små rundor varje dag med henen men ingen ansträngade varje dag utan bara så hon rör sej... sedan ha sadel på sej tycker jag ej hon behöver om man ej ska rida...

i dag gick vi en liten runda i skogen bara.. å de gillade hon som vanligt.. =)

tjejen e van vid allt typ.. helt super i all hantering å det har hon alltid varit..bryr sej inte om å va själv någonstans å hon följer snäll med på långt grimskaft i skogen å bryr sej inte om traffik så sånna grejor behöver jag ej träna =) *skönt* vill bara att hon ska lägga mer över korset..

19790817.jpg

Senast ändrad:

Det känns bra att höra att den inte har varit mager hela uppväxten.

Min första häst såg ut som din när jag köpte den som 4-åring. Kallade henne för Puckelpist:angel: Säljaren hade köpt den som 3 åring o sen blivit rädd för den o svält den.

de låter ju bra.. uch å fu förstår inte hur man kan göra så mot en häst eller ett djur över huvud taget... idioter e dom allihopa...

Visst vår flicka har ett jävla humör rent ut sagt men blir man kompis med henne så har man en vänn för livet men ger man inte henne tid å kärlek så går de aldrig... men men hon e på god väg uppåt nu så vi stressar sakta om man säger så..

Att bygga muskler tar flera månader, men vad jag tycker ger absolut bäst resultat (utan risk för låsningar, felbelastning etc) är att skritta i energiskt tempo med hästen på skogspromenad, ryggen skall vara FRI så att hästen har full rörelseförmåga i ryggraden samt att musklerna kan expandera fritt utan onödigt tryck. Ännu bättre är om du har tillgång till vikter på frambenen på hästen. Som sagt, det här är det sätt jag använt mig av sedan min första häst och jag har alltid fått hästar med en djup fåra från manken längst ryggen och ner till svansfästet men absolut hela kroppen på hästen pumpas upp inom ca 6 månader. Då drar jag ut i ca 45 min med vikter i energiskt tempo, se till att ryggen arbetar bara och att hästen får ett ORDENTLIGT övertramp. Söla inte, då blir det ingen nytta av det hela och öka vikterna successivt.

Jätteroligt att ni har fått köpa tillbaka henne, men jag hoppas verkligen att ni anmält förra ägaren för vanvård, i synnerhet som det fanns de som såg värre ut än vad hon gjorde! :eek:

Min var oxå kantig över korset tyckte jag när vi köpte honom, gav lusern extra och mkt hö. Behöver ju mat för att kunna sätta muskler. Det gjorde stor skillnad direkt....=)

Mitt tips är akademisk ridkonst! Det är helt fantastik och jag känner och vet många som har ridit sina hästar friska med hjälp av den akademiska ridningen. Min tränare har ett svenskt halvblod som fick en allvarlig skada i ena sitt bakben, han blev utdömd av veterinärerna och dem tyckte att Maria (som tränaren heter, skulle ta bort honom, för han skulle ändå aldrig gå att ridas någonsin igen) Men Maria ville inte ge upp eftersom hon haft hästen i nästan tio år och hade ett starkt band till den, så hon började att leta efter nya vägar och fann då den akademiska ridningen. Vid det här laget hade dock hästen tappat alla muskler (inte bara bak utan över hela kroppen) och han orkade knappt bära upp sin ryttare i skritt rakt fram. Men hon började med att arbeta hästen från marken till han blev tillräckligt stark för att kunna bära upp en ryttare och efter det har dem i små små steg lyckats arbeta sig upp till smidighet och styrka. Idag utför hästen alla skolor i alla gångarter, han gör början till piaff, passage, galoppombyten etc.
Och allt tack vare akademiska ridningen!
Så det är mitt tips, hästarna blir otroligt fina och välmusklade och håller i många år!
Lycka till! :)

Glömde tillägga att promenader i skogen, klättring upp och ner för backar, gå i vatten eller djup snö (dock inte för länge i början så att hon får träningsvärk;)) och att skritta mycket är också bra saker att komplettera ridningen med :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur