Bygga mer muskler, vart? *BILD*

Sv: Bygga mer muskler, vart? *BILD*

Över rygg och bog får det nog plats mer muskler! Klättring, cavaletti osv... är sadeln utprovad? En dåligt passande sadel motverkar muskelbyggandet...

Gissar att han är travare med tanke på märkningen.. Isåfall mkt välmusklad travare :bow:

Men han har ungefär samma muskler som min nya häst. innan jag fick honom var han riden ganska mycket bakom lod i långsamt tempo och fick alltså ganska trippig och kort gång.. Men din häst ser ut att ha mer rumpa och starkare överlinje än min.

Men han har ganska mkt underhals.. det kan bero på att han går lite mkt bakom lod i ridningen lr att han är lite framtung. då måste han ju dra ihop musklerna på underhalsen.. Behöver istället muskla upp trapezius som går från nedre delan av halsen över manken och in en bit på ryggen. Trapezius syns ganska väl när hästen går i rätt form, den ska dallra och vara avslappnad.

Han är precis som min häst lite platt på låret ovanför bakknät.. Jag tror att den muskeln hjälper till att föra fram benet och även delvis åt sidan.. Så troligen behövs mer undertramp.

Så överlag behöver du nog ha mer bärighet på bakdelen då stärker du både rumpan och får en mer självbärig hals vilket stärker trapezius.

Klättring å ridning i skogen är ju jättebra. På banan kan du ju träna allt som får honom att lägga mer vikt bak. Tempoväxlingar, Skänkelvikningar, bakdelsvändningar, tagen bakdel, tagen framdel, galoppfattningar från skritt å massa annat. Tänk på att du låter pållen vila eller ta de lugnt efter varje hårt träningspass, så han får tid att bygga muskler.

Är väldigt inponerad av din pålle iaf =) Härligt att se välmusklade travare som tål att ha en ryttare på ryggen.

Oj tack :o :bow:
Ja, jag fick höra från veterinären som var ute och besikt. honom att han har mer muskler bak.Har nästan alltid varit så.
Tagen bakdel/framdel? Hur? :o
Galoppera vill han inte än, envis rackare ;)

Fröken_Skåne skrev:
Oj tack :o :bow:
Ja, jag fick höra från veterinären som var ute och besikt. honom att han har mer muskler bak.Har nästan alltid varit så.
Tagen bakdel/framdel? Hur? :o
Galoppera vill han inte än, envis rackare ;)

Hehe lär du han galoppera får du ännu mer muskelträning =) Galoppera i uppförsbacke e ju också bra muskelträning annars, kanske blir lättare att få galopp då också, då kan du ju ha draghjälp av någon annan..

Tagen bakdel och framben är som öppna och sluta, men inte lika stora krav på böjning och samling. Så är mer i lösgörande syfte än samlande. eftersom övningen kräver att hästen är ganska jämn och lösgjord i sidorna ska man inte göra övningen för än hästen är följsam och kan böja sig på volten.

Har du inte gjort övningen förut är det bra att ha en spegel eller någon som står och säger när det är rätt eller fel.. Eftersom det är väldigt många olika hjälper på en gång kräver det ganska mycket av din sits och koordinationsförmåga.

hästen ska gå på tre spår.
Tagen bakdel rider man då så att ytterfram går på ett spår, innerfram-ytterbak på ett och inner bak på ett.
hästen ska vara ställd och böjd så att framdelen går rakt fram på spåret medans bakdelen går innanför spåret.

Rider du till exempel i höger varv längs spåret tar du igenom böjningen i hörnan, var nog med stödet på ytter.
när du kommer ut på långsidan behåller du böjningen från hörnan, flyttar bak vänster sittben, skänkel och axel så att du får in rumpan något,
samtidigt som du med hjälp av innerskänkel och ledande inner tygel behåller ställning och böjning, så att hästens panna är paralell med kortsidan och alltså går rakt fram.
målet är att du ska få hästen att böja sig med kontakt med yttertygeln, du måste alltså vara noga med att lätta av på innertygeln. ett ledande tygeltag verkar ju bara på vägen ut.

tagen framdel är samma tanke men tvärt om.
hästen ska gå rakt fram med bakdelen och något innanför med framdelen. alltså ytterbak på ett spår ytterfram-innerbak på ett spår och innerfram på ett spår.

Rider du till exempel i höger varv längs spåret tar du igenom böjningen i hörnan, var nog med stödet på ytter.
när du kommer ut på långsidan behåller du böjningen från hörnan, leder in framdelen med hjälp av ledande inner tygel, behåller ställning och böjning, med hjälp av böjande innerskänkel och ställande innertygel.
samtidigt håller du kvar rumpan på spåret med hjälp av vänster sittben, skänkel och axel något tillbaka, så att inte bakbenen korsas.
målet är även här att du ska få hästen att böja sig med kontakt med yttertygeln,

Är din häst ovan vid sånna här övningar behöver du inte flytta in framdelen/bakdelen så mkt. Målet är dock att hästen ska gå på tre spår. Eftersom den här övningen kräver ganska mkt av hästen kan man göra den korta sträckor i början.

Hjälp va långt d blev.. men hoppas du hängde med lite iaf.. Finns säkert massa sidor på nätet med bilder å så..

Hoppas det går bra med din pålle iaf =)

mindre mage och mer hals skulle man vilja ha!

Liknande trådar

Utrustning Jag börjar bli lite desperat, ska ringa en sadelutprovare i morgon jag fått nr till av en vän, men vill ändå ha lite synpunkter från er...
2
Svar
37
· Visningar
3 553
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Rottweilern är vår, lillen är kusinens ;) :D http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=26...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: Vaccan
·
Hästmänniskan Meningen är att jag ska måla stallet invändigt med start 1 juni då en himla massa nya inackorderingar kommer att dyka upp i början av...
2
Svar
36
· Visningar
4 423
Senast: martha
·
A
Övr. Hund Min hund som heter Fia, påstods av "uppfödaren" när vi skulle köpa Fia, att hon var en blandras mellan Schäfer, Labrador och Golden...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: marieka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama