Bygga höhäck?

bambi82

Trådstartare
Har några hästar på lösdrift och har hittills fodrat ensilaget på golvet inne i ligghallen. Men på grund av att det blir mycket spill, maten blir nedtrampad och bajsad på osv så har jag börjat fundera på om inte en höhäck skulle vara lösningen....

Hur har ni andra som har lösdrift löst detta problem? Och finns det nån dom kanske har nåt tips på hur man bäst bygger höhäck? i trä eller i rör?

Sv: Bygga höhäck?

Jag har höhäcken ute, inte i ligghallen.

Jag har byggt min av en SJ pall som jag spikat på brädor runt så att det blivit en stor låda.

Vi har använt oss av pallkragar 5st/ varv *5 och då får man plats med en hel rundbal, jag tycker att det funkar ypperligt bra, inge sull blir det heller , annars kan man ta en järnställning som bönder har gödsel eller dylikt i och ta ur plasttunnan så hade vi när vi började med lösdrift utanför ligghallen såklart. mvh Bjorka

En super enkel lösning är att gå in på närmaste skrot och köpa buren som 1000 liters plastfat ligger i. Kostar ca 50 kr bara för buren. Denna bur är gjord för att kunna flyttas lätt med lastare eller truck(om man vill) Med stora rutor i som hästen precis får in mulen i om hästen är liten. Är hästen stor kan den även äta från ovan sidan. Jag har använt dom i två år till mina kusar utan problem eller incidenter. Hadde dock en gigantisk 1000kg ardenner som tyckte att det var den perfekta kli mojängen ock platta till den rejält. Så det beror lite på vad du har för hästar om detta funkar.

En super enkel lösning är att gå in på närmaste skrot och köpa buren som 1000 liters plastfat ligger i. Kostar ca 50 kr bara för buren. Denna bur är gjord för att kunna flyttas lätt med lastare eller truck(om man vill) Med stora rutor i som hästen precis får in mulen i om hästen är liten. Är hästen stor kan den även äta från ovan sidan. Jag har använt dom i två år till mina kusar utan problem eller incidenter. Hadde dock en gigantisk 1000kg ardenner som tyckte att det var den perfekta kli mojängen ock platta till den rejält. Så det beror lite på vad du har för hästar om detta funkar.
En stor ensilage bal får lagom plats i buren

Har en kamrat som använder sig av stora cement rör ca 60cm höga. I botten har hon singel och sedan ställer de bara ner ensilage balen där i. Jag har beställt ett sådant för, men det är dyrt........med frakt hem så kostar det 2500 :crazy:

Tack för all tips men får nog precisera mig lite. Har inte tillräckligt många hästar så hel bal går åt så jag vill ha min höhäck inne i ligghallen på väggen längst med ena långsidan (ca 10m). Har ensilagebalarna i samma byggnad så underlättar att bara kunna slänga över väggen.

Kom gärna med fler tips och bilder om ni har!

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 189
Senast: em-pirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama