Bygga hinder på annan markägares mark...?

lady_vip

Trådstartare
Jag bor rätt nära en ridskola som i stort sett sen den startades har haft bekymmer med markägare.

Inte så konstigt, de rider i åkrarna, respekterar inte grannarna, förstör vägarna, föräldrarna parkerar så att man inte kommer fram. Dessutom rider de ut i gäng om 10-15 stycken med oerfarna ryttare utan vuxen och man står och håller andan varje gång de passerar, det är mer regel än undantag att flera trillar av...

Det slutade med att vägen stängdes av för dem. Nu i vintras kallade de markägarna till sitt årsmöte och ville ha tillstånd till både det ena och andra (bla ville de rida i gränserna mellan åkrarna, vilket de absolut inte fick).
De fick då tillstånd av några av markägarna att rida på en väg och en slinga som leder dem upp i skogen, dit de vill. De var t.o.m. ute och markerade vägen, väldigt positvt då alla då vet var de får rida. Inga större bekymmer sedan dess.

Igår var jag ute på mitt nervvrak och höll på att flyga av i ren förskräckelse, de har byggt upp hinder av allt möjligt bråte som de har hittat i skogen. Först reagerade jag knappt, det var nåt smågulligt med 2 stenar och en liten pinne, men ju längre jag kom desto värre blev det - de har dragit fram plankor, gamla nerfallna träd sedan stormen osv.

Jag ska ringa markägaren idag, men måste fråga innan, de kan väl knappast ha rätt till detta?

Sv: Bygga hinder på annan markägares mark...?

De har ingen rätt att bygga hinder på annans mark. Speciellt inte om det är dit forslat material, som plank.
Tycker synd om markägaren och även alla seriösa ryttare i området när det finns så oansvariga personer där. KOmmer nog att bli problem för alla om det inte redan är det.

Det är ju i stort sett bara jag som rider där annars och jag är god vän med alla markägare(jag är ju också markägare, de måste gå ca 100 meter på min väg också), men effekten för ridskolan blir väl att vi stänger vägen igen. Den ligger som sista gård på vägen och stänger vi vägen får de hålla sig på sin ridbana och ridhus... Därför tycker jag att de borde vara måna om att vårda relationen.

De har inte forslat dig material, men de har bla tagit i sönder ett gammal fälttävlanshinder och därifrån fick de planket. Dessutom hade de lagt det i en kurva som jag tidigare gått omkull i med nämda nervösa häst och hjärtat stannade nog nån sekund när vi plötsligt hade det under benen...

Det blir till att be dem att forsla bort det och hjälper inte det så får det bli åtgärder.

//E

Om de inte äger skogen själv och de inte har avtal med markägaren så är det bara allemansrätten som gör att de kan rida där. Enligt den så får man inte man inte "förstöra" eller göra åverkan marken. D v s man får inte plocka pinnar och bygga hinder eller blockera stigar m m. Sedan kan man inte heller utnyttja allemansrätten i komersiell/organiserad verksamhet (ridskola, turridning m m) utan den är till för privatpersoner och bygger på att man har lite vett innan för pannbenet.

Känner igen delar av problemet själv. När jag flyttade hit var jag den enda hästägaren och ryttaren i trakten. Jag har har alltid frågat markägare innan jag ridit på deras mark och har själv mycket bra ridmöjligheter på egen mark så det är inte mycket jag varit på annans mark heller. Nu ploppar det upp den ena hästgården efter den andra. Där det inte finns ridmöjliheter på egen mark och man letar desperat efter ridvägar. Jag har själv råkat ut för att man "provridit" vår uppfart till gården i galopp och lyckats stressa upp våra hästar så att de gick igenom staketet. Tur i oturen var att jag just den dagen släppt stona i den hagen längs uppfarten. Normalt är det hingsthagen! Då hade det nog inte avlöpt lika bra. Resultatet blev att ryttarna helt sonika vände och galopperade iväg. Mina ston sprang ju ut och rusade runt på grannens åker vilken blev något upptrampad (10 hästar som skuttade runt där). De som ställde till det hörde aldrig av sig utan bara försvann. Hade jag inte råkat se det själv hade jag aldrig vetet vad som hänt. Jag fick ersätta grannen för hans åker och fick två halta hästar. Tur i oturen igen var ju att jag var hemme och att stona till sist själv gick hem till stallet. De kunde ju lika gärna hängt på ryttarna upp på stora vägen.

Du förstår att ridskoleägaren har inte särskilt mycket vett (har bla näringsförbud i en annan kommun och har flera gånger blivit anmäld för djurplågeri) och använder gärna Allemansrätten som argument, vilket vi har förklarat inte gäller för honom.

Det är ju egentligen söta tjejer som är där och inte deras fel, men när man blir utskälld för att mina hästar stressar i hagen när de rider förbi så undrar man ju...

Tänk om folk kunde sluta anta så jäkla mycket.

... och vi är ändå hästmänniskor som upprörs över andras dumhet.

Jag förstår den högljudda debatt som förs i bl a ATL där de stackars bönderna ondgör sig över ryttare som rider sönder och förstör. Och jag förstår dem. Och skäms å mina "medryttares" vägnar.

Det värsta är ju naturligtvis att de 1) förstör 2) förstör för skötsamma ryttare.

Inte konstigt att hästfolk har dåligt rykte och att det går en rysning genom bönderna när de hör att gårdar är sålda till hästfolk...

Det är skrämmande... Jag vet ju hur mycket det kostar att lägga nu beläggning på en grusväg och hur mycket jobb det är, sen drar de några gånger i galopp med sina 15 hästar och allt jobbet är fördärvat.

Nu är det lite "vi mot dem"-status här, jag är väl den elaka privatryttaren som sätter dit den stackars ridskoleägaren och det gör ju inte saken bättre.

Jag förstår verkligen lantbrukarna och hjälper dem att hålla koll på bevattning, längor osv och i gengäld så får jag ju gentjänster. Det har ju hänt att mina hästar har rymt, men jag har aldrig hört nånting om det tex. Dessa människorna har ingen insikt i hur mycket pengar de fördärvar och förväntar sig att vi ska vara glada å deras vägnar...

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: MaritH
·
Träning jag är tvungen att skriva av mig, för jag är så förbannad (o när jag blir arg -utrymm lokalerna). det är inte många som bor här ute...
Svar
18
· Visningar
2 238
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?