Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Någon som vet ett bra tips på att bygga halsmuskler på en travare?
(Han har aldrig haft någon underhals överhuvudtaget inte ens när han tävlade i trav(!).)
För att få halsmuskler måste hästen gå i balans vid ridning.
Givetvis så hjälper det ju om hästen går i form också men inte nödvändigt jämt och ständigt.
Jo, det gäller ju i stort sett när det gäller all muskeluppbyggnad.
Men love_travare ville ha specifika tips på att träna halsmuskler.
När man klättrar och jobbar cavaletter och hoppar studs, tränar man rygg.
När man jobbar sidvärts, skolor och dylikt, tränar man bukmuskulatur, rumpa och rygg.
...osv...
Finns det specifika övningar för hals, eller kommer de alltså automatiskt när hästen går i form och tränas i övriga muskelgrupper? Det tål att funderas på.
jag är inget proffs och har inte påstått det heller.
ville bara få sagt att det inte är någon skillnad att bygga halsmuskler på en travare och en ridhäst.
hur man gör överlåter jag till någon som är bättre på att förklara att berätta.
Jag brukar också svara så där när folk till exempel frågar hur man lär en ridtravare att galoppera. Men jag brukar också försöka komma med svar. Det ser LITE mindre sarkastiskt ut då absolut inte illa ment.
Jo, det kan man ju faktiskt fundera på.
Halsen används ju inte på samma sätt som kroppen. HM..det lät konstigt .
Jag menar att man kan ju träna "kropps"musklerna genom många och olika övningar. Halsen "används" ju när hästen går i balans eller i form.
Jag kan i så fall tänka mig att den kan få muskler genom olika gymnastiska övningar.
Som att böja åt olika håll, neråt, vänster, höger fast jag vet inte egentligen utan bara en gissning..
Skritta, skritta, skritta... Lång och låg, över stock och sten i skogen, skolor och tömkörning. Se till att hästen jobbar i en form där den kan hålla balansen på ett avslappnat sätt. Dvs, inte för små volter och gärna utan ryttare.
Min häst fick en ny kropp på ett halvår av den träningen, och då satt jag knappt på henne alls under den tiden.
Just underhals är väl inget man strävar efter, menar du att du vill ha mer överlinje på hästen?
Håller med pinky - promenera med hästen så att den får jobba med sin egen kropp, longera kanske? Och se till att den har tillräckligt med protein i fodret så att den kan bygga på sig. Håll ut.
Min häst hade en smal och omusklad hals när jag köpte henne som sexåring. Jag har inte gjort några specifika rörelser för halsen, utan dessa muskler har kommit av att jag har bit för bit byggt upp henne och fyttat vikten bakåt. Nu liknar hon mer en hingst än ett sto .
Med andra ord, träna hästen logiskt och konsekvent. Börja jobba i låg form och mycket lösgörande arbete som serpentiner och skänkelvikningar. När du har hittat ett bra grundkoncept där din häst går i balans, börja då att sakta introducera skolorna (öppna, sluta osv). Detta stärker och bygger upp hästen samt flyttar vikten bakåt. En häst som går i rätt form bygger också halsmuskler.
Något svamligt, hoppas dock att du fick någon hjälp.
Hästnyheter Minskade kostnader för att börja tävla och enklare för föreningar att arrangera tävling. Det är några av nyheterna som Tävlingssektionen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.