Bygga foderhäck - hur långt mellan spjälorna?

E

Eeiram

Hej!

Vi håller på att bygga en foderhäck till våra hästar, som aldrig tidigare fått fri tillgång på hö men som skall få det under detta år. Min häst är en riktig glufsare, vilket gör att hon får i sig bra mycket mer hö än den andra hästen, som i stället äter väldigt långsamt. Jag ser gärna att min häst får jobba lite för att få tag i höet. När de två får höet i högar på backen smaskar hon snart i sig sin hög för att sedan hjälpa kompisen med hans. Om hon får höet i en foderhäck med spjälor kanske hon inte kan glufsa i sig som hon gör nu.

Vi bygger en som står på ben (från sidan sett ser den ut som ett X). Vår undran är hur långt mellanrum det bör/får vara mellan spjälorna? Det måste ju vara så att de inte på något sätt kan fastna, men samtidigt inte så smalt att de inte kommer åt höet.

Jag är mycket tacksam för hjälp!

Hälsningar Marie

Sv: Bygga foderhäck - hur långt mellan spjälorna?

Ingen som vet hur långt det bör vara mellan spjälorna på en foderhäck?

/Marie

tyvärr har jag inget direkt svar på just den frågan, men jag blev riktigt nyfiken på hur ni bygger.. vad för material ni ska använda osv:)

Utan att egentligen veta men: mäta mulen och gör det så smalt att hon inte kan fastna med den. Hästar har ju rätt bra rörlighet med läpparna, så nog tror jag hon får fram hö ändå.

Annars vet jag en tjej som svetsade ihop armeringsjärn i "lagom" rutnät för att det inte skulle bli så tjocka pinnar att pillaut hö runt. (Om du förstår hur jag menar) Kanske ingen hit om man tror att hästen kommer att gnaga på nätet däremot.

Hej jag har också funderat på att bygga. Tänkte ringa djurkontrollanten som kommer hem i min kommun. Han vet säkert vilka mått du ska ha för att den inte ska bli farlig för din häst.
MVH Eva

Jag vet bara att när man bygger fyllnadsmaterial till hinder så ska mellanrummen vara mindre än 7 eller större än 20 cm, för att minimera risken att hästarna fastnar.

Jag skulle vilja tipsa dig om att bygga något som gör att hästen äter från marknivå, om den ska ha fri tillgång från höhäcken, annars riskerar man både problem med ryggen och med tänderna....

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 810
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka