Bygga egen liten bod - hur svårt är det?

Ramona

Trådstartare
Jag behöver ett förråd att ha tex skidor, campingutrustning, julpynt och sånt man inte använder mer än några dagar per år men ändå vill ha kvar. Tyvärr bor jag i ett litet torp och har inga förvaringsmöjligheter eftersom den förvaringen som finns är full av ägarnas saker.

Eftersom jag bara hyr och inte ens vet hur länge jag får bo kvar vill jag inte köpa någonting jättedyrt. Och jag tänker att det kostar lika mycket att bygga en liten bod, som det gör att hyra ett förråd inne i stan och då har jag kontroll på sakerna hemma.

Frågan nu är om man tror att jag fixar det själv? Ska jag bjuda ut lite polare och bygga en bod? Vad tror vi kostanden blir för ca 2-3 kvm? Jag tänker att den ska isoleras så jag kan hålla plusgrader i den på vintern. Grannen är elektriker så han kan dra in elen.

Dessutom tänker jag att den ska gå att ta med sig ifall jag behöver flytta. Några idéer där? Bygga på hjul? Plintar?
 
Som normalhändiga borde du klara det utan större besvär mha en bra ritning och vänner. Kostnaden beror på materialval så det får du räkna på själv.

Tips att skruva istället för spika så kan du lätt montera ner det vid en flytt. Om du bygger väggarna i sektioner så kan du montera ner det i sektioner vid en flytt. Golv, väggar och tak klara att skruva ihop igen. :idea:
 
En idé är att bygga med en eller ett par lastpallar som bas. Jag vet flera som gjort småbodar eller hönshus på liknande sätt, billigt och smidigt eftersom konstruktionen automatiskt kommer upp en bit från marken och ändå är flyttbar.
 
Kollade detta med lastpallar efter att ptr tipsat också! Det verkar ju sjukt smidigt. Det klarar ju till och med jag av faktiskt. Det finns bra ritningar. Jag har ett gäng plattor över också som jag kan lägga som "grund" så det blir plant och inte håller vatten.
 
Vi valde att köpa en container (liten), med indragen el och belysning. Lätt att ta med och lätt att få på plats. Orkar man kan man ju sätta panel på den för att snygga till.
 
Byggmax har också färdiga satser i olika storlekar. Arosa verkar vettigt.
images

Denna är byggd på en lastpall. Ser ju sjukt smidig ut och väldigt fin. Det där hade jag klarat av med lite guidning. Kanske börjar jag gråta ett par gånger i frustration, men det är doable.

image3.jpg

Denna borde vara samma mått som på en halvpall. Den var också väldigt smidig, men det är ju risk för att den ramlar omkull om det blåser mycket.

bod-drn_102054304.jpg

Detta är ju ett annat alternativ. En liten lean-to mot husväggen. Där får man ju plats med skidor och pjäxor och lite sånt.
 
images

Denna är byggd på en lastpall. Ser ju sjukt smidig ut och väldigt fin. Det där hade jag klarat av med lite guidning. Kanske börjar jag gråta ett par gånger i frustration, men det är doable.

image3.jpg

Denna borde vara samma mått som på en halvpall. Den var också väldigt smidig, men det är ju risk för att den ramlar omkull om det blåser mycket.

bod-drn_102054304.jpg

Detta är ju ett annat alternativ. En liten lean-to mot husväggen. Där får man ju plats med skidor och pjäxor och lite sånt.
De ser inte ut att vara isolerade, blir en hel del mer arbete och dyrare om de måste vara det.
 

Liknande trådar

Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp