Bygdetrav, Monté och annat. Kicka in och hjälp mig få svar! :)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare soootisen
  • Startdatum Startdatum
S

soootisen

Hejsan Mina Kära Hästälskade vänner :)
Ja, jag har som sagt lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Monté och bygdetrav
1* För att få starta mitt kallblod på bygdetrav och då i monté måste jag ha någon monté licens eller tränar licens då?
2* Måste mitt kallblod ha kvalat för monté för att få starta sånt lopp på bygdetrav? Måste han vara vanligt trav kvalad?
3* Jag är 16 år får jag rida honom på bygdetrav?
4* Är det någon som vet var och när dom olika bygdetraven/istraven i dalarna/värmland och andra län runt här är under 2007? Glad för alla tips.

Hoppas du har svaret på mina frågor! Tacksam för ALLA svar!

Sv: Bygdetrav, Monté och annat. Kicka in och hjälp mig få svar! :)

Monté och bygdetrav
1* För att få starta mitt kallblod på bygdetrav och då i monté måste jag ha någon monté licens eller tränar licens då?
Du måste antagligen ha monté eller tränarlicens och hästen måste ha tränare!
2* Måste mitt kallblod ha kvalat för monté för att få starta sånt lopp på bygdetrav? Måste han vara vanligt trav kvalad?
Hästen ska vara kvalad nån gång
Nej, 18 år gäller för licens
4* Är det någon som vet var och när dom olika bygdetraven/istraven i dalarna/värmland och andra län runt här är under 2007? Glad för alla tips.
ett tips är att kolla på travsport.se under --> blanketter -->propositioner (eller nåt)

Tack så mycket för svar.
Men jag är inte säker på att reglerna för riktiga lopp gäller på bygdetrav. Men jag vet ju inte! Flera svar tack :)

Vad jag vet så skiljer sig reglerna lite från bana till bana. Kolla med den banan du tänker starta på.
Men det brukar vara så att hästen ska vara i startbar ålder, och vara kvalad någongång. Hästen skall ha tränare, och den som rider/kör bör ha en licens.
På vissa banor följer de reglerna till pungt och pricka... så mitt råd är kolla på den banan du tänkt anmäla till.

Tack så mycket för svaar :)

de svar jag gav är ur STC's regler för bygde/propagandatrav

/nilema som är ansvarig för bygde/propaganda arrangemang på "vår" bana varje år.....

Nej, 18 år gäller för licens

man får köra på bygdetrav bara man har tagit licens å de får man ju ta från man är 16 även om man inte får lösa ut den förrns man är 18 om man inte löser ut en F-licens (ungdomslicens)..

svar på 4:an: under vintern så är det istrav på arvikas å årjängs travbanor men de kanske är lite väl långt att åka från dalarna :p

man får köra på bygdetrav bara man har tagit licens å de får man ju ta från man är 16 även om man inte får lösa ut den förrns man är 18 om man inte löser ut en F-licens (ungdomslicens)..

Du ska vara mellan 18-65 år och ha giltig licens!
Du får inte ens vara avstängd

Du ska vara mellan 18-65 år och ha giltig licens!
Du får inte ens vara avstängd

ja då är de väl så uppe hos er då för här så får alla som klarat licensutbildningen även om man inte löst ut licensen (som man inte får göra förrns man är 18 (om man inte tar F-licens) även om man har gått utbildningen tidigare) va med på bygdetravet

Då följer man inte STC's reglemente............. men det är väl upp till varje arrangör att strunta i dom. Men STC (endast för oss då, tydligen) släpper inte igenom någon (kusk/ryttare/häst)som inte finns i datorn.

Följer man inte STC:s bygdetravsreglemente riskerar föreningen att mista bidraget man erhåller vid genomförd tävling.

Det är olika regler för bygde- och propagandatrav. Jag var själv närvarande när bygdetravsregelmentet upprättades.

Vi har kört bygdetrav i olika former ett 20-tal år. de senaste åren har vi haft regler för bygdetravet från STC & i år haft regler ang propagandatrav. Dessa är i stort sett lika. Allt gällande licenser, ålder kusk & häst, avstängningar mm är dock samma

Liknande trådar

A
Trav Hej. jag är en tjej som ska skriva en bokserie om ett stall där man föder upp monté-hästar.Därför behöver jag lite mer kött på benen när...
Svar
1
· Visningar
4 000
Senast: misscocacola
·
A
Trav Hejsan! Jag är helt grön inom travet så jag skulle behöva alla råd jag kan få :) Jag har en 5 årigt kallblod som vi har startat...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Amatören
·
Trav Att det är jobbigt att rida monté (för ryttaren alltså) kan jag ju förstå, men hur jobbigt? Vad är mest slitsamt? Ben, rygg.. Gäller det...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII