iloveyou

Trådstartare
tänkte bara fråga om det gör ngt om man råkar missa en dag med fenylbutazon, lr om hästen inte får i sig hela dosen, svårt när dom inte vill äta upp allt :/ förstör det för hela behandlingen då? nån som vet..

Sv: butta..

Nej, men serumkoncentrationen sjunker naturligtvis fram till nästa behandlingstillfälle. Det förstör inte hela behandlingen.

ta en spruta (utan kanyl förståss) och blanda ibuttan i den, sen sprutar du bara in de i munnen som vid avmaskning.

Säger som TantEster. (:
Min häst går på lågdos Fenylbutazon )': Så han äter en påse om dagen, livet ut...
Han ville inte heller äta sin butta i början. Testade med allt, men han bara spottade och fräste (hmm... kanske inte bokstavligt talat fräste.. men ja. :)).
Till slut fick vi blöta upp den i vetten och ge honom med en spruta i munnen. Gjorde det i ca 2 veckor, 2 gånger om dagen.. ): Till slut funkade inte heller det.
Testade att lägga den uppblötta buttan i lite betfor i en spann och ge honom så ist. Funkar KALASBRA! :D Dom kanske inte känner smaken lika tydligt när den är upplöst i vatten? (:

Ett annat knep för att få i dom buttan är att ta en sånndär grejj som man tar ut kärnorna ur äpplen med och göra ett hål i ett äpple nästan hela vägen, hälla i buttan och sen ta en liten bit av"urgröpet" och sätta i som ett lock. (:
Eller kan man ju riva äpplen & morötter & blanda ner buttan i det ist. (:

Lycka till! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka