Butta-tips önskas

mandalaki

Trådstartare
Hur lurar ni i dem butta?

Förra gången fick pållan butta i betfor och det gick alldeles utmärkt.

Nu gav jag henne i hennes vanliga vetekli - omöjligt. Betfor - omöjligt. Havre - omöjligt.

Hur gör ni?

mandalaki

Valacken äter iofs butta rent :love: Men stoet med fång jag hade HATADE butta och vägrade äta vad jag än blandade det i.

Men här är några tips:

1. OM hästen normalt äter vitlök, peppra maten med massa vitlök så de inte känner buttan.

2. Ta en spruta (ingen kanyl, utan a la avmaskningsspruta. DU kan köpa en lös spruta utan nål på apoteket) och så blandar du butta med äppelmos och sprutar in i munnen.

3. Gör som ovan men blanda upp buttan med något annat, endera slamma upp i vatten, eller i filmjölk eller nyponsoppa eller morotsjuice eller vad som du nu föredrar.

4. Ta ett äpple, kärna ur det till hälften, häll i butta och sätt tillbaka biten du tog ut som en plugg. Ge hästen äpplet (ta ett litet äpple). Mata gärna hästen med några buttafria äpplen före och efter så den tror det var ett "dåligt äpple" när äpplet med buttan kom.

5. Blanda i morotsjuice, rivna morötter, rivna äpplen och annat hästen tycker om i betfor elelr annan god och "smakrik" mat och häll i butta.

6. Bland Shy Feeder B (B-vitamin i sirapsform, smakar hiskeligt sött) i maten och i med butta. B-vit är ingen risk att överdoser.

7. Ge hästen bara liiite betfor/äppelriv/morotsriv/etc med butta i och låt det vara i krubban över natten, de flesta petar i sig det under natten.

8. När inget annat fungerar, ta det kletigaste elände du hittar, gärna melass (SÖTT) och slamma upp det med så lite vatten som möjligt, men så att du kan spruta det ur sprutan. Lös upp buttan i vatten och blanda. ta i sputa, spruta långt bak i munnen (som vid avmaskning) och be en bön att kletigheten gör att hästen inte kan spotta ut eländet.

På gångstoet var det bara att gå på alternativ åtta och vara hatad matte ;) Men på andra kräsna så har vitlök eller (håll i dig), betfor uppblött i morotsjuice (och så butta i) fungerat =)

Hej ! Blanda i sirap !!! Fungerar jättebra på en av våra hästar i stallet som är "krånglig" Mvh Aker

jag föstår dem, har du smakat på butta någon gång :crazy:, det har jag och aldrig mer..*urk*

En spruta med vatten och butta, spruta in som avmaskning.

Sirap? Pållan kommer att tycka att hon plötsligt fått matten från himlen :rofl:

Men tack båda två :bow:! Nu har jag en massa varianter att pröva. Plugga äpplen lät inte heller dumt.

Pållan kommer att älska detta :D

mandalaki

Jag har också smakat på butta, och FY F*N säger jag bara =/ Därför jag försöker undvika att bara blanda med vatten, det känns "taskigt".

jag skrattar förresten rått varje gång jag läser FASS.vet. vad sägs om detta: "Genom ett smakförbättrande medel föredras Fenylbutazon.vet väl av hästar" Hohohohohoho... Det är nog bara min knaspålle som håller med om det.

Har ni förresten smakat torkad djävulsklorot? Det är VÄRRE än butta, det smakar BESKT något så in åt helvete. Det äter min knasvalack direkt ur handen som godis. Däremot skulle han hellre dö än äta en människogodis eller så.. (Han äter knäckebröd, äpplen, morötter och sockerbitar. Allt annat i "godisväg" är BLÄ...)

Patsy äter direkt i fodret men för att vara säker på att hon fick i sig allt så gav jag utblandat i vatten i spruta i munnen.

det var en häst som vägrade äta så jag smakade två korn (och hur många korn är de inte i en påse.. :confused:), den eftersmaken satt i i flera timmar, riktigt jävligt var det.

Mitt sto totalt matvägrar om hon kan ana sig till att det ens kanske kan finnas butta i maten, så enda sättet att ge henne det är att lösa det i vatten och ge med plastspruta i munnen!

Sv: Butta-tips önskas

Jag använde ett urholkat äpple, som jag lade medicin i. Visserligen inte Butta men Finadyn lär ju inte heller smaka mumma.

Jag varierade med att lösa upp i vatten, och spruta in de i munnen med en ingivare.

Det har visst kommit ett nytt medel som är smärtlindrande och anti-inflammatoriskt, skall smaka så gott att ingen häst ännu vägra äta... :banana:
Metacam tror jag det heter. Be att få sådant utskrivet nästa gång.

Japp våra hästar äter det i fodret utan att blinka (det har varit lite krassligt på sista tiden, så vi har stor erfarenhet av Metacam!)! Däremot så är det ju mycket dyrare än butta.

Min valack vägrade butta, men sedan blandade jag dem med kli, äppelmos och fibergi müsli, och då slank det ner. På honom verkade det som det gick med tillräckligt mycket och tillräckligt gott kraftfoder.

Har inte provat själv men läste detta tips i en engelsk hästtidning för ett tag sedan:

Blanda illasmakande medicin i flytande smör/margarin (finns ju på flaska, till bakning och matlagning osv), och bre sedan på en brödbit. Klart!

Tyckte att det var smart, men frågan är ju om margarinet verkligen "täcker" smaken på Buttan... ;)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka