Butta,Quadrisol,Metacam

M

majja22

VAD är skillnaden på dessa preparat? ÄR det någon skillnad på dem? Alla är Nsaid-prep., smärtstillande och antiinflammatoriska.
Är något av dem starkare än de andra,ex. mer smärtstillande?
Jag har gått och klurat på detta ett tag :) sedan 3 av hästarna i stallet har blivit behandlade för ledinflammation. En fick recept med sig hem på butta, den andra på quadrisol och min fick metacam (och i andra omgången butta).
Har alla 3 exakt samma verkan eller är det nån liten skillnad ?

Om någon kan stilla min nyfikenhet vore jag tacksam :bow:

Sv: Butta,Quadrisol,Metacam

Har ingen aning om ifall det är någon skillnad i verkan men butta är det ju livslång karens på vilket det väl inte är på Quadrisol. Min pålla tål inte Quadrisol som hon får jätteont i magen av vilket hon däremot inte får av butta. Metacam har väl mest användts till hundar förut?

Min pålla kan bli lite risig i magen av quadrisol, men inte av butta, så man undrar ju om det är "starkare" på nåt vis?
Metacam tror jag att man nyligen har börjat använda på hästar (men är inte säker), och fördelen med det är att man bara behöver ge 1 ggr/dag :) .

Någon annan som vet skillnaden mellen dessa?

fast hon menar nog slaktkarens...att hästen inte duger till föda om det fått butta.

Enligt vad jag kan se så har preparaten samma indikationer/användningsområden eller vad man nu ska kalla det, men iofs förstår jag inte alla ord :o (veterinärspråk).
Kanske är det bara karensen som skiljer dem åt då?

Hmm*funderar vidare*

Jag har fått Finadyne i större utsträckning än tidigare då jag fick Butta. Det har med karensen att göra eftersom det ska anmälas till JBV när Butta skrivs ut eller nåt åt det hållet (nån annan vet säkert mer). Synd eftersom Finadyne är dyrare.

Jo butta ska nog anmälas till Jbv, jag har fått skriva på papper 2ggr förut,på kliniken, men sist behövde jag inte det. Och då var jag på en ny klinik med en ny veterinär.Konstigt... Det kanske har ändrats?

Har du redan skrivit på ett intyg om butta så behöver du inte skriva på fler även om hästen får butta igen (antar att de frågade om hästen ätit butta tidigare). Du har ju redan försäkrat att inte hästen ska bli mat en gång!

Nej, de frågade INGENTING om det! Jag var på en ny klinik och hade en ny vet. så de kunde omöjligt veta att det redan är livstids karens på henne..

Senast ändrad av en moderator:

Fick Metacam till gammelponnyn när hon skadat sig i somras. Vet sade att de var effektivare än Butta, och fn det bästa alternativet på marknaden, men det är ju min vets åsikt. Den stora fördelen som jag såg vara att det faktiskt inte var några problem alls att få i henne det. Hon åt precis lika glatt som vanligt.

Någon större skillnad mellan preparaten är det inte. De tillhör, precis som du säger, gruppen NSAID, och även om den verksamma substansen skiljer sig mellan preparaten är verkningsmekanismen mer eller mindre densamma. Detsamma gäller för biverkningsspektrat.

Vilket preparat som passar bäst till en speciell häst är individuellt. Hos människor upplevs t ex Voltaren ha olika effekt beroende på individ och typ av smärta/skada. Medan vissa reagerar negativt på Diklofenak kanske de inte får några biverkningar av ... (tänka, tänka)... Magnecyl! Även på hundsidan brukar man få prova sig fram till vilket av de tillgängliga preparaten som har bäst effekt för varje hund.

Man har problem med att NSAID-preparaten verkar på såväl "gott" som "ont" prostaglandin, och forskarna eftersträvar att få fram så selektiva NSAID som möjligt just för att minska biverkningsfrekvensen. Det (relativt) nya preparatet Zubrin (hund) sägs vara mer selektivt än andra motsvarigheter för samma djurslag.

Personligen gillar jag Finadyne... Butta är krångligt med dessa förbaskade SJV-papper... Men å andra sidan sägs det ha en överlägsen effekt vid fånganfall. Quadrisol har jag hört ska vara döfarligt om man ger för 50 kilo häst för mycket (och i min värld väger alla stora hästar 600 kilo prick...). Men det är kanske bara ett illasinnat rykte? Cronyxin är apseluta favoriten, men det finns bara som injektion.

:bow: :bow: :bow:

Du har alltid svar på mina funderingar, det tackar vi för! :)

Håller med att det verkar vara godare smak på metacamen. Min annars så kräsna dam flemmade nästan inte alls när hon fick metacam (sprutade oralt), vilket är ovanligt kort tid för att vara henne när hon får äckliga "saker" i munnen. :D
En till fördel är att man endast behöver ge 1 ggr/dag.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 640
Senast: Philosophia
·
Hästvård Har mycket intresserat läst alla fång trådar. Hästen här får fång mycket lätt. Blev i början behandlad med butta och Finadyne som jag...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka