Busig Och Bockande polle.

M

Marsii

Hej!
Jag har ett problem! Min Ponny har börjat vara jätte busig varje gång jag rider ut med honom, så fort jag ska galoppera med honom går det bra i börgan, men när vi galopperat en bit (är alltid jätte pigg) Drar han ner huvudet tvärnitar och bockar tills jag flyger av. Han har nu slängt av mig på detta sättet 3 ggr. Jag har prövat skarpare bett, men hjälper inte. (Rider nu på ett tredelat tränsbett och när jag rider ut ett jaktkandar med tungfrihet.)

Vad ska jag göra?? Snälla hjälp...:crazy: :(

Sv: Busig Och Bockande polle.

Mitt sto håller också på att fjanta sej i galoppen. Jag drar upp huvudet på henne och driver på med benen. Om hästen kastar sej åt sidorna , kråmar sej av ren busighet ramar du in hästen och va vänlig men bestämd. Korttfattat men hoppas du får ut något av det jag knappade ner....:smirk:

Hej!
Jag har ett problem! Min Ponny har börjat vara jätte busig varje gång jag rider ut med honom, så fort jag ska galoppera med honom går det bra i börgan, men när vi galopperat en bit (är alltid jätte pigg) Drar han ner huvudet tvärnitar och bockar tills jag flyger av. Han har nu slängt av mig på detta sättet 3 ggr. Jag har prövat skarpare bett, men hjälper inte. (Rider nu på ett tredelat tränsbett och när jag rider ut ett jaktkandar med tungfrihet.)

Vad ska jag göra?? Snälla hjälp...:crazy: :(

Sätt absolut inte på ett skarpare bett!!! Absolut inte med hävstång.
Du ska försöka få upp huvud på hästen och driv framåt.
Jaktkandar är inte heller bra dessa bett tar i nacken och då vill ju hästen sänka huvudet!

Varför tvärnitar han? kanske han inte orkar riktigt? Har kanske ont nånstans när han galopperar?

Min häst hade ont i ryggen av sadeln, men han visade det bara i galoppen med att stanna upp och bocka.

Sätt på ett vanligt tränsbett, och driv framåt, om hästen inte har ont nånstans jobbar honom i galoppen, så att han får tänka på annat. Typ rid serpentiner öppna sluta o.s.v.

Sätt absolut inte på ett skarpare bett!!! Absolut inte med hävstång.
Du ska försöka få upp huvud på hästen och driv framåt.
Jaktkandar är inte heller bra dessa bett tar i nacken och då vill ju hästen sänka huvudet!

Varför tvärnitar han? kanske han inte orkar riktigt? Har kanske ont nånstans när han galopperar?

Min häst hade ont i ryggen av sadeln, men han visade det bara i galoppen med att stanna upp och bocka.

Sätt på ett vanligt tränsbett, och driv framåt, om hästen inte har ont nånstans jobbar honom i galoppen, så att han får tänka på annat. Typ rid serpentiner öppna sluta o.s.v.

tror precis som jennifer att din häst har ont någonstans :/ vanligast är ryggen. finns många bra equiterapefter som kan hjälpa till med sånnahär problem. hoppas det löser sig.

Tack för svar! Vi har haft ut både equiterapeft (stavning?) och sadelmakaren och de säger att han är frikt som ett nötskal. Det vanliga bettet nonchalerar han bara så därför har vi ett skarpade bett (vi har tygeln lös i ringarna så det är ingen hävstång).
Man kan typ rycka som man vill i honom utan att han reagerar.
Och det är jusst det att när jag driver honom frammåt bockar han bara ännu mer och ännu högre. :S Jag har ridit ut både med andra och själv. Han gör likadant varje gång... :S :(

Och jag tror att han orkar eftersom har har gått som ridskole häst sen han var 4:a så han har stenkondis och blir inte flåsig för en liten galopp.

sätt fast en ridläder rem runt halsen på hästen håll i den och galoppera driv driv driv håll i remmen tills han slutar bocka bara driv driv driv till han märker att det inte går mer, han har kommit på att du åker av.
sött inte på skarpare bett, skarpare bett föder hårdare mun.
träna mer avbrott och halter samt igångsättningar istället

kanske longera/lös longera innan varje ridpass

Tänk frammåt driv driv driv om han bockar och ha inteett skarpare bett det kan lätt få motsatt efekt

Tack för svar! Vi har haft ut både equiterapeft (stavning?) och sadelmakaren och de säger att han är frikt som ett nötskal. Det vanliga bettet nonchalerar han bara så därför har vi ett skarpade bett (vi har tygeln lös i ringarna så det är ingen hävstång).
Man kan typ rycka som man vill i honom utan att han reagerar.
Och det är jusst det att när jag driver honom frammåt bockar han bara ännu mer och ännu högre. :S Jag har ridit ut både med andra och själv. Han gör likadant varje gång... :S :(

Och jag tror att han orkar eftersom har har gått som ridskole häst sen han var 4:a så han har stenkondis och blir inte flåsig för en liten galopp.

Nja, jag skulle ändå kolla honom en gång till kanske åka till en klinik, det låter inte så att det är bara bus. Jag menar tar man ett hård tygeltag då borde hästen reagera på ngt sätt. Plus om du vet att han orkar så är det konstigt att han går emot din skänkel så extremt. Min häst är busig och bockar men tar jag upp händerna och ger honom skänkel ( om det inte hjälper ger faktiskt ett litet snäpp med spöet) och säger nej, då lägger han faktiskt av och går framåt.

Jag tycker det är så konstigt att han bara bromsar av och bockar även när det går fort. Han måste ju inte har ont i ryggen om du förstår vad jag menar. Det kan vara så mycket!
Hade en vän dess häst hade problem med höfterna, den var bråkig. Och det tog 1 år tills de kom fram till att det var höfterna!
För om du säger att han blir så arg när du driver då måste det var ngt som inte stämmer.
Min häst bockar när han inte får galoppera, han säger typ "släp mig i väg"! Och när han trycker ngt är roligt, men galoppera jag i ett friskt tempo då tänker han ju frammåt. Din häst galoppera och tänker typ bakåt, ett skarp bett ger ännu mer inpulsen bakåt!

Åk till klinik och ta hjälp av nån duktig tränare, det är nog det som kan hjälpa.

Senast ändrad av en moderator:

galoppera kortare sträckor,galopp träna..ja de är de jag tkr!:)/becca

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat